ابداع لیزری که سلول های سرطانی را در خون ردیابی و نابود می کند

محققان موفق شدند نوع جدیدی از لیزر ابداع کرده که می تواند سلول تومورهای سرطانی را از خارج پوست از بین ببرد.

به گزارش کنکوران به نقل از لایو ساینس، سلول های سرطانی از طریق خون در بخش های مختلف بدن منتشر می شوند. اکنون محققان نوع جدیدی از لیزر ابداع کرده اند که می تواند سلول تومورهای سرطانی را از خارج پوست نابود کند.

هرچند این ابزار جدید هنوز در مراحل اولیه است و مدت زیادی طول می کشد تا تجاری سازی شود، اما لیزر مذکور تا هزار برابر حساس تر از روش های فعلی ردیابی سلول های سرطانی است.

پزشکان برای بررسی میزان گسترش سرطان در بدن بیمار، معمولاً نمونه خونی او را بررسی می کنند اما بیشتر اوقات حتی اگر نمونه خون حاوی سلول های سرطانی باشد، یافتن آن کار سختی است.

«ولادیمیر ژاروف» مدیر مرکز نانو پزشکی دانشگاه آرکانزاس در این باره می گوید: شناسایی تومور در خون به خصوص در مراحل اولیه سرطان کار بسیار مشکلی است. اگر نتیجه آزمایش خون مثبت باشد، این بدان معناست که غلظت سلول های سرطانی در نمونه خون بسیار بالا است. در این حالت سرطان احتمالاً در بخش های مختلف بدن منتشر شده و برای درمان بیمار دیر است.

سال ها قبل ژاروف و همکارانش هنگام تحقیقات ایده یک روش جایگزین و غیرتهاجمی برای آزمایش کمیت بیشتری از خون با حساسیت بیشتر را ارائه کردند. آنها این روش را در آزمایشگاه و سپس روی حیوانات بررسی کردند. آنها روش مذکور را اخیراً روی انسان‌ها نیز آزموده‌اند.

این فناوری جدید که Cytophone نام دارد با استفاده از پالس های نور لیزر از خارج از پوست، سلول های سرطانی در خون را از بین می‌برد. اما این لیزر فقط سلول های ملانوما (melanoma- تومور سرطان پوست) را از بین می‌برد و به سلول های سالم آسیبی نمی‌رساند، زیرا سلول های مذکور حاوی رنگدانه تیره ای به نام ملانین هستند که نور را جذب می‌کند.

در مرحله بعد Cytophone با استفاده از روش اولتراساوند هرگونه ارتعاش ناشی از این فرایند را ردیابی می‌کند.

تا به حال این فناوری روی ۲۸ بیمار مبتلا به ملانوما که پوست روشنی داشتند و همچنین روی ۱۹ داوطلب سالم آزمایش شده است. محققان لیزر را روی دستان بیماران تاباندند. آنها متوجه شدند این فناوری می تواند در مدت زمانی از ۱۰ ثانیه تا ۶۰ دقیقه سلول های تومور در جریان خون ۲۸ بیمار را ردیابی کند.

جالب آنکه محققان متوجه شدند پس از درمان با کمک لیزر، از تعداد سلول های سرطانی موجود در خون بیماران کاسته شده است.

مدیر مرکز نانو پزشکی دانشگاه آرکانزاس در این باره می گوید: هدف ما آن است که با کشتن سلول های سرطانی از گسترش آن جلوگیری کنیم. اما قصد داریم مطالعات بیشتری انجام دهیم تا روش های از بین بردن سرطان را ارتقا دهیم.

از سوی دیگر این دستگاه باید روی پوست های تیره تر نیز آزمایش شود.

, , , , , , ,
نوشتهٔ پیشین
کلید اولیه سوالات دکتری علوم سلولی کاربردی وزارت بهداشت سال ۱۳۹۸
نوشتهٔ بعدی
آغاز ثبت‌نام آزمون های جامع موسسه کنکوران ویژه داوطلبین کنکور دکترای ژنتیک پزشکی سال99

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست
Cresta Help Chat
Send via WhatsApp
error: Content is protected !!