استفاده موفقیت آمیز از روش کریسپر برای خلق پشه‌های مقاوم به بیماری مالاریا

استفاده موفقیت آمیز از روش کریسپر برای خلق پشه‌های مقاوم به بیماری مالاریا

محققان دانشگاه “جان هاپکینز” (Johns Hopkins)از ابزار ویرایش ژن “تناوب‌هایِ کوتاهِ پالیندرومِ فاصله‌دارِ منظمِ خوشه‌ای” یا “کریسپر” (CRISPR/Cas9)برای خلق پشه‌های مقاوم به بیماری مالاریا استفاده کرده‌اند.

به گزارش ایسنا و به نقل از گیزمگ، محققان دانشگاه “جان هاپکینز” از ابزار ویرایش ژن “کریسپر” برای حذف یک ژن خاص در پشه‌های مهندسی شده که نسبت به انگل مالاریا بسیار مقاوم هستند، استفاده کرده‌اند.

بر اساس آخرین گزارش سازمان بهداشت جهانی، ۲۱۶ میلیون مورد بیماری مالاریا در سال ۲۰۱۶ دیده شده است که در نهایت این بیماری منجر به مرگ ۴۴۵ هزار نفر شده است. پشه‌های ماده  “Anopheles gambiae” مظنون اصلی هستند.

محققان دانشکده بهداشت عمومی دانشگاه جان هاپکینز در این مطالعه یک ژن بنام “FREP1” را مورد بررسی قرار داده‌اند.

به دلایلی که به طور کامل درک نمی‌شود، این ژن یک پروتئین مخصوص ایمنی را رمزگشایی می‌کند و به انگل مالاریا کمک می‌کند در روده پشه زنده بماند. با برداشتن ژن FREP1 با استفاده از قیچی ژنتیک کریسپر، این تیم توانست احتمال زنده ماندن انگل مالاریا را که با بالغ شدن ممکن بود به انسان‌ها آسیب برساند، کاهش دهد.

جورج دیموپولوس” (George Dimopoulos)نویسنده ارشد این مطالعه می‌گوید: مطالعه ما نشان می‌دهد که ما می‌توانیم از این فناوری جدید ویرایش ژن کریسپر برای خلق پشه‌های مقاوم به مالاریا از طریق حذف ژن عامل میزبان استفاده کنیم. مقاومت در برابر انگل‌های مالاریا که توسط حذف ژن FREP1  به دست می‌آید، بسیار قوی است. این تکنیک قادر به کاهش شماری از پشه‌های ناقل مالاریا بود.

ویرایش ژنتیکی چندان شفاف نبود. محققان دریافتند که پشه‌های مهندسی شده آهسته‌تر از همتایان طبیعی خود رشد کرده‌اند و احتمال تغذیه آنها با خون کمتر است.

دیموپولوس افزود: ما اکنون در حال خلق پشه‌هایی هستیم که در آنها ژن FREP1 فقط در روده بزرگسال غیرفعال خواهد بود.

وی افزود: اگر شما بتوانید پشه‌های معمولی و وحشی را با این پشه‌های اصلاح شده جایگزین کنید، احتمالا تاثیر قابل توجهی در سرایت بیماری مالاریا به وجود خواهد آمد.

این تحقیق در مجله “PLoS Pathogens” منتشر شد

, , , , , , ,
نوشتهٔ پیشین
دانشگاه قم دانشجوی دکتری بدون آزمون پذیرش می کند
نوشتهٔ بعدی
افزایش پائین ترین نمره قابل قبول آزمون زبان آزمون دکتری وزارت بهداشت از سال ۹۸

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست
Cresta Help Chat
Send via WhatsApp
error: Content is protected !!