آزمایش موفقیت آمیز ژن درمانی برای برطرف کردن نابینایی ارثی

آزمایش موفقیت آمیز ژن درمانی برای برطرف کردن نابینایی ارثی

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دیجیتال ترندز، این روش درمانی Luxturna نام دارد و با استفاده از آن می توان یک نوع نادر از بیماری خاصی در شبکیه چشم موسوم به Leber congenital amaurosis (LCA) را درمان کرد.

افراد مبتلا به این بیماری به علت جهش ژنی موسوم به ژن RPE۶۵ توانایی دیدن محیط اطراف را از دست می دهند. ژن یادشده پروتئین خاصی را تهیه می کند که برای ایجاد توانایی بینایی در چشم ضروری است.

در روش درمانی مورد بحث دو مرحله عمل جراحی روی چشم فرد بیمار انجام می شود. در جریان هر کدام از این عمل ها نسخه اصلاح شده ژن مورد اشاره به درون سلول های زمینه ای چشم بیمار تزریق می شود.به عبارتی یک نسخه سالم از ژن یادشده ، به یک ویروس بی خطر که از نظر ژنتیکی دستکاری شده، ضمیمه می شود و سپس این مجموعه به درون چشم فرد تزریق می شود. در نتیجه سلول های شبکیه مجددا پروتئین از دست رفته را دریافت می کنند و فرد بینایی خود را به دست می آورد.

بعد از آزمایش موفق این روش درمانی بر روی یک بیمار استفاده از آن به تایید اداره غذا و داروی آمریکا رسیده و انتظار می رود روش مذکور با استقبال مواجه شود.

اساس کار همه درمان های ژنتیکی جایگزینی بخش معیوب DNA بیماران با نسخه صحیح آن است، اما در متد Luxturna برای نخستین بار فقط ژن معیوب و نه بخشی از DNA ترمیم می شود. به عبارت دیگر، Luxturna اولین روش «درمان ژنتیکی» واقعی به حساب می آید و روش های پیشین را باید در اصل ژنوم درمانی نام نهاد.

 

, , , , , , , , , , ,
نوشتهٔ پیشین
ساعت ۱۲ امشب آخرین مهلت دریافت کارت آزمون ارشد فراگیر/برگزاری آزمون فردا
نوشتهٔ بعدی
سومین همایش ملی مدیریت آب در مزرعه

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست
Cresta Help Chat
Send via WhatsApp
error: Content is protected !!