اجرای پروژه ایرانوم نوید بخش درمان بیماری های ژنتیکی

اجرای پروژه ایرانوم نوید بخش درمان بیماری های ژنتیکی در کشور خواهد بود. وزیر بهداشت گفت: پروژه ایرانوم تلاشی است برای اینکه از مراکز علمی دنیا عقب نمانیم و می تواند به درمان بیماری های ژنتیکی در کشور کمک کند.

به گزارش کنکوران به نقل از خبرگزاری مهر، دکتر سید حسن هاشمی در مراسم افتتاح پروژه ایرانوم در دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی گفت: بخشی از متولدین کشور دارای معلولیت های مختلفی هستند. از یک و نیم میلیون نفری که هر ساله متولد می شوند، حدود ۲ درصد دچار معلولیت هستند که این موضوع به ژن آنها بستگی دارد.

وی گفت: در صورتی که اطلاعاتی را در مورد تغییرات ژنتیکی آنها بتوانیم پیدا کنیم، از تولدهای مکرر جلوگیری می شود و چون برخی از خانواده ها ۳ تا ۵ مورد از یک جنس معلولیت دارند، علم ژنتیک می تواند برخی از آنها را درمان کند زیرا معلولیت در بخشی از ژنوم آنها مشخص است و می توان با شناسایی آن معلولیت را درمان کرد.

هاشمی یادآور شد: بخشی از علم ژنتیک نیز بلندپروازی علم پزشکی است که برای هر فردی متناسب با بیماری که برای وی اتفاق افتاده باید داروی متناسب با ژن او برایش از نظر نوع و مقدار تجویز شود.

هاشمی یادآور شد: این موضوع بخشی از علم مدرن است که هم اکنون ما سعی کرده ایم که از مراکز علمی دنیا عقب نمانیم و در مراکز متعددی از جمله دانشگاه علوم بهزیستی، شیراز و مشهد این پروژه ها را اجرایی کنیم.

وزیر بهداشت گفت: اگر روزی ژنتیک بتواند معلولان ذهنی را که در حوزه های مدیریتی چه هویدا و چه ناپیدا هستند درمان کند، خدمت بزرگی کرده است. چرا که بزرگترین مشکل بشر، جهل بشر است و ما خیلی وقتها خیلی از راه هایی که دیگران رفته اند را دوباره می رویم و از دانش بشر و توانمندی خودمان، خود را محروم می کنیم.

وی گفت: اگر پروژه ایرانوم یک پروژه ملی و حلقه های یک زنجیر باشد، می تواند به جای رقابت منفی، خلق ثروت کند و برای سایر مراکز علمی انگیزه ایجاد کند.

هاشمی خاطرنشان کرد: من در خارج از ایران شاگردان شما، اساتید ژنتیک را دیده ام که درخشیده اند و این نشان می دهد که این ریشه درخت تنومندی است که در دانشگاه نهادینه شده و امیدوارم بتوانیم میراثی که به نام ایران به ما ارث رسیده را رشد و ارتقاء بخشیم.

منبع:mehrnews.com

, , , , , , ,
نوشتهٔ پیشین
پایگاه داده‌های ژنوم اقوام ایرانی (ایرانوم)افتتاح شد
نوشتهٔ بعدی
هفتمین کنفرانس ملی مدیریت منابع آب ایران

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست
Cresta Help Chat
Send via WhatsApp
error: Content is protected !!