اخذ شهریه دروس جبرانی از دانشجویان روزانه کارشناسی ارشد لغو شد

اخذ شهریه دروس جبرانی از دانشجویان روزانه ، با شکایت سازمان بازرسی کل کشور و رای هیات عمومی دیوان عدالت اداری، اخذ شهریه دروس جبرانی از دانشجویان دوره روزانه مقطع کارشناسی ارشد لغو شد.

به گزارش کنکوران به نقل از خبرنگار مهر، با شکایت سازمان بازرسی کل کشور و رأی هیأت عمومی دیوان عدالت اداری، اخذ شهریه دروس جبرانی از دانشجویان دوره روزانه مقطع کارشناسی ارشد لغو شد.

برای مشاهده حکم دیوان عدالت اداری به اینجا مراجعه کنید.

هیأت عمومی دیوان عدالت اداری اعلام کرد: با توجه به بندهای (ح)، (ط) و (ی) ماده ۲۰ قانون برنامه پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران مقررشده تحصیل دانشجویان روزانه در دانشگاه‌های دولتی رایگان است.

این حکم مطلق بیان شده و دلیلی به انصراف آن از دروس جبرانی ملاحظه نمی‌شود، از طرفی طبق ماده ۴ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت مصوب سال ۸۴ و نیز ماده ۶۰ قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت موسوم به الحاق ۲ دریافت دریافت هرگونه وجهی توسط دستگاه‌های اجرایی نیاز به حکم یا اذن قانگذار دارد.

بنابراین تبصره ۱ ماده ۹ آئین نامه مورد شکایت که متضمن جواز اخذ شهریه از دروس جبرانی در مرحله کارشناسی ارشد ناپیوسته است مغایر قانون و خارج از حدود اختیارات وزارت علوم است.

مستند به بند ۱ ماده ۱۲ و ماده ۸۸ قانون تشکیلات و آئین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب سال ۹۲ ابطال می‌شود.

دریافت شهریه از دروس جبرانی، سال گذشته به یکی از محوری‌ترین اعتراضات آموزشی دانشجویان دانشگاه‌های مختلف از جمله دانشگاه تهران تبدیل شده بود.

دانشجویان دریافت شهریه از دروس جبرانی را غیرقانونی و خلاف تحصیل رایگان و عدالت آموزشی دانسته و معتقد بودند دانشگاه‌ها از این طریق دنبال درآمدزایی از جیب دانشجو هستند. برهمین اساس دانشجویان دانشگاه‌های مختلف سال گذشته به دلیل اخذ شهریه از دروس جبرانی بارها تجمع‌های اعتراضی برگزار کردند.

 

, , , ,
نوشتهٔ پیشین
دانلود دفترچه سوالات کنکور دکتری ژنتیک پزشکی سال ۱۳۹۸
نوشتهٔ بعدی
دانلود سوالات کنکور کارشناسی ارشد ۹۸ زیست‌شناسی سلولی و مولکولی

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست
Cresta Help Chat
Send via WhatsApp
error: Content is protected !!