انگشت نگاری DNA – راز چگونگی تعیین هویت افراد از روی مشخصات ژنتیکی آن ها

انگشت نگاری ژنتیکی

انگشت نگاری DNA – راز چگونگی تعیین هویت افراد از روی مشخصات ژنتیکی آن ها را با ما بیاموزید:

چگونگی پی بردن به هویت افراد از طریق مشخصات ژنتیکی آنها یکی از بخش های پر کاربرد و ضروری ژنتیک بوده و شایسته است که یک محقق ژنتیک به آن اشراف داشته باشد. ژنوم اکثر افراد شباهت بسیار زیادی به هم دارد  اما به جز دوقلوهای همسان هیچ دو انسانی محتویات ژنتیکی کاملا مشابه ندارند ،خوب این همان بخش جالب و مهم این مطلب است که به تفاوت توالی های نوکلئوتیدی یا چند شکلی های معروف خودمان بر می گردد، از جمله RFLP، STR و SNP اما از بین این چند شکلی ها STR ها از جایگاه ویژه ای برخوردار هستند. که توالی های تکرار شونده ی پشت سر هم می باشند و تفاوت آنها در افراد مختلف مربوط به تعداد تکرارهای این توالی های کوتاه است مثلا در فرد شماره ی ۱ تکرارهای CA به اندازه  ۱۰ تکرار وجود دارد، اما فردی دیگر در همان ناحیه کروموزومی واجد ۱۲ تکرار از این توالی می باشد. این توالی ها می توانند در نواحی بین ژنی یا درون ژنی باشند. اما در سه مرحله و با سه گام می توان پرده از راز هویت ژنتیکی افراد که می توانند مجرم و یا قربانی و یا شخصی با هویت مجهول باشند برداشت.

سه مرحله اصلی چگونگی تعیین هویت افراد ازروی مشخصات ژنتیکی آن ها:

  1. ابتدا جناب STR مورد بررسی را جهت مطالعه مشخص می کنیم آخه یکی دوتا که نیستن ماشاالله تا دلتون بخواد می تونیم STR تعیین کنیم، البته گاهی برای اطمینان چند تا STR مثلا ۱۲ تا رو بررسی می کنیم که بتوانیم گزارشمان را قطع به یقین اعلام کنیم.
  2. در مرحله دوم با توجه به جایگاهی که STR را انتخاب نموده ایم پرایمریا آغازگر واکنش را برای بخش های قبل و بعد از آن طراحی می کنیم .و با استفاده از PCR مقدار بسیار زیادی از قطعه ی مذکور را تکثیر می نماییم.
  3. در نهایت الل های موجود در STR ها به روش ژل الکتروفورز تعیین اندازه و مشخص می شود.

 

و اما تفسیر کارشناسی!!!

خب طبیعتا هر فرد که از هر کروموزوم دو عدد یکی از پدر و یکی از مادر دارد وبا توجه به اینکه الل های متفاوتی از STR مورد بررسی در هر کدام از والدین وجود دارد پس بدیهی است که فرزند آنها باید ترکیبی ازالل های پدری و مادری را داشته باشد و در صورتی که اللی غیر از الل های پدری یا مادری را در ژل ببینیم، می توانیم به عدم این ارتباط پی ببریم.

انگشت نگاری ژنتیکی

 

نویسنده: تیام خدیوی

کارشناس ارشد ژنتیک

عضو تحریریه سایت کنکوران

, , , , , , , , , , , , , , ,
نوشتهٔ پیشین
انتخاب رشته آزمون دکتری ۱۳۹۷ سراسری آغاز شد
نوشتهٔ بعدی
فردا کلید اولیه آزمون دستیاری منتشر می شود

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست
Cresta Help Chat
Send via WhatsApp
error: Content is protected !!