بازیابی ژنتیک بینایی برای اولین بار در جهان

بازیابی ژنتیک بینایی برای اولین بار در جهان

محققان دانشگاه برکلی با وارد کردن یک ژن گیرنده نور سبز در چشم‌ موش‌های کور، بینایی آنان را بازیابی کردند.

به گزارش ایرنا از پایگاه خبری ساینس دیلی، یک ماه پس از وارد کردن ژن در چشم موش‌ها، آنان به راحتی قادر به حرکت از روی موانع، مشاهده اشیای متحرک، تغییرات روشنایی و تفاوت جزئیات حروف مشاهده شده روی iPad بودند.
با توجه به نتایج این مطالعه حیوانی، محققان معتقدند که در عرض سه سال می‌توان با استفاده از ژن درمانی، بیماران مبتلا به انحطاط شبکیه را کاملا درمان کرد، به طوری که به راحتی قادر به مطالعه و تماشای تلویزیون باشند.
در واقع در این روش ژن از طریق یک ویروس غیر فعال وارد چشم می‌شود و به روشی کاملا غیر تهاجمی، دید بیمار را بازیابی می کند. مهمترین جامعه هدف این پژوهش، بیماران مبتلا به انحطاط ماکولا هستند.
دژنراسیون ماکولا یا انحطاط ماکولا (بخشی از شبکیه)، یکی از شایع‌ترین بیماری‌های چشمی است که باعث می‌شود فرد با افزایش سن، دید متمرکز خود را از دست بدهد و انجام فعالیت هایی مانند مطالعه و رانندگی غیر ممکن شود.
ماکولا یک ناحیه کوچک در شبکیه است که مسئول بینایی مرکزی محسوب می‌شود و باعث می‌شود چشم قادر به دیدن جزییات باشد.
تاری تصاویر، مشاهده مناطق تیره و اعوجاج در دید مرکزی مهمترین علایم انحطاط ماکولای مرتبط یا افزایش سن (AMD) محسوب می‌شوند.
تصحیح نقص ژنتیکی عامل انحطاط شبکیه ساده نیست، زیرا بیش از ۲۵۰ جهش ژنتیکی عامل این عارضه است. این ژن‌ها سلول ‌های گیرنده نور شبکیه را از بین می‌برند. این سلول‌های مخروطی حتی به نور کم نیز حساس هستند. ولی در انحطاط ماکولا، ‌لایه‌ای دیگر از سلول‌ها آسیب می‌بینند. حتی با وجود نابینایی بیمار، این سلول‌ها گرچه به نور حساس نیستند، ولی سالم باقی می‌مانند و محققان نیز از همین خاصیت برای بازیابی بینایی استفاده کرده‌اند.
اکنون بیش از ۱۷۰ میلیون نفر در سراسر جهان به انحطاط ماکولای وابسته به سن مبتلا هستند؛ یعنی از هر ۱۰ فرد بالای ۵۵ سال، یک نفر به این عارضه مبتلاست که یکی از شایع‌ترین علل نابینایی محسوب می‌شود.
نتایج این مطالعه در نشریه Nature Communications منتشر شده است.

, , , , , , , , , , , ,
نوشتهٔ پیشین
دانلود پاسخنامه آزمون دکتری ۹۸ ژنتیک مولکولی
نوشتهٔ بعدی
تکمیل مدارک آزمون (فلوشیپ) از ۱۸ فروردین

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست
Cresta Help Chat
Send via WhatsApp
error: Content is protected !!