توسعه سامانه میکروفلوئیدیک گامی دیگر به سوی تحقق اصل جایگزینی حیوانات آزمایشگاهی در پژوهش های سرطان

به گزارش ستاد توسعه علوم و  فناوری‌های سلول‌های بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به نقل از وبسایت دانشگاه Purdue، پژوهشگران دانشگاه Purdue سامانه میکروفلوئیدیکی را توسعه داده­ اند.

توسعه سامانه میکروفلوئیدیک Tumor Microenvironment on a Chip گامی دیگر به سوی تحقق اصل جایگزینی حیوانات آزمایشگاهی در پژوهش های سرطان میباشد.

پژوهشگران دانشگاه Purdue سامانه میکروفلوئیدیکی را توسعه داده ­اند که با شبیه ­سازی ریزمحیط داخلی تومور، همانند تومورهای زنوگرافت ایجاد شده در موش­ های دارای نقص سیستم ایمنی قادر به پیش­ بینی پاسخ بالینی به داروهای شیمی­ درمانی می­ باشد.

این سامانه که مساحت آن برابر با چهار و نیم سانتیمتر مربع است، دربردارنده کانال­ های میکروفلوئیدی شبیه ساز مویرگ های خونی، عروق لنفاوی و نیز مایع میان بافتی می­ باشد. در سامانه یاد شده، سلول ­های سرطانی در یک ژل بستره خارج سلولی به شکل سه­ بعدی کشت داده می شوند.

به گفته پروفسور بومسو هان، استاد دپارتمان مهندسی مکانیک دانشگاه Purdue و پژوهشگر اصلی طرح ، این سامانه که به اختصار T-MOC نامیده می­ شود، می­ تواند ریز محیط داخلی تومور را به خوبی شبیه سازی نماید.

در مطالعه ای که مقاله آن در Journal of Controlled Release به چاپ رسیده است، بومسو هان و همکارانش به بررسی اثرات داروی Doxorubicin بر رده های سلولی سرطان پستان نوع Luminal A و Triple Negative در سامانه T-MOC و مقایسه نتایج آن با مدل­ های زنوگرافت متناظر ایجاد شده در موش­ های دارای نقص سیستم ایمنی پرداختند.

 

بر پایه نتایج این پژوهش، بر خلاف مدل­ های کشت دو بعدی، سلول­ های سرطان پستان در سامانه T-MOC مقاومت دارویی به Doxorubicin را نظیر حالتی که در مطالعات درون تنی دیده می شود، از خود نشان دادند. همچنین نتایج اثربخشی این دارو بر روی سرطان پستان در سامانه T-MOC با نتایج پاسخ تومورهای زنوگرافت ایجاد شده در موش های دارای نقص سیستم ایمنی منطبق بود.

توسعه این سامانه می تواند به عنوان گامی مهم در تحقق هر چه بیشتر اصل جایگزینی (Replacement) حیوانات آزمایشگاهی در پژوهش های حوزه سرطان محسوب شود.

این خبر در وبسایت دانشگاه  به نشانی Purdue به نشانی https://b2n.ir/938290 شده است.

منبع خبر: ستاد توسعه علوم و  فناوری‌های سلول‌های بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

 

, , , , , , , , ,
نوشتهٔ پیشین
سومین سمپوزیوم ایمونوسل تراپی در سرطان
نوشتهٔ بعدی
ساعت ۱۲ امشب آخرین مهلت ثبت نام آزمون دستیاری تخصصی پزشکی ۹۷

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست
Cresta Help Chat
Send via WhatsApp
error: Content is protected !!