برای پذیرش در مقطع دکتری کافی ست در کنکور شرکت کنید

دکتری

در پی درج خبری با عنوان «برای پذیرش در مقطع دکترا کافی‌ست در کنکور شرکت کنید!»، روابط عمومی دانشگاه ازاد اسلامی توضیحاتی ارائه کرد که وفق قانون عینا درج می‌گردد.

به گزارش «تابناک»، در این توضیحات از زبان دکتر فرهاد حسین‌زاده لطفی، معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی این دانشگاه، این گونه آمده:

بسمه تعالی

در پاسخ به مطالب منتشرشده در برخی رسانه‌ها درخصوص پذیرش دانشجو در مقطع دکتری دانشگاه آزاد اسلامی، دکتر فرهاد حسین‌زاده لطفی معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه به بیان توضیحاتی پرداخت.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، حسین زاده لطفی با اشاره به آمار داوطلبان کنکور دکتری تخصصی در دانشگاه آزاد اسلامی گفت: در آزمون تخصصی دکتری سال جاری، ۱۱۵هزار داوطلب شرکت کرده بودند که از آن میان بالغ بر ۹۰هزار نفر مردود اعلام شده اند و از بین افرادی که برای رشته محل‌های مختلف جهت ثبت نام معرفی شده اند، تاکنون کمتر از ۱۰هزار نفر ثبت نام شده اند و این نشان می دهد که در کل کمتر از ۸درصد از داوطلبان ورود به مقطع دکتری دانشگاه آزاد اسلامی، پذیرش و ثبت نام شده اند و این در حالی است که علیرغم ارتقا و جذب بیش از ۱۱هزار عضو جدید هیات علمی ظرف ۳ سال گذشته، میزان پذیرش دانشجویان دکتری از سال ۹۳ کمتر بوده است.

دکتر حسین‌زاده لطفی با بیان اینکه پذیرش دانشجو در مقطع دکتری براساس آزمون کتبی و اعلام نیاز واحدها برای ثبت نام است، گفت: به عبارت دیگر برخی رشته محل‌ها و میزان ظرفیت آنها ملاک دعوت به مصاحبه دکتری تخصصی در دانشگاه آزاد اسلامی بوده است.

وی افزود: نکته مهم این است که هیچ داوطلبی با مجموع وزنی نمرات خام منفی و صفر، نمی تواند به مصاحبه دکتری دعوت شود. لذا کسانی که به مصاحبه دوره دکتری تخصصی دانشگاه آزاد اسلامی دعوت شده و همچنین قبولی‌های قطعی، دارای کارنامه‌هایی با مجموع وزنی مثبت بوده اند.

حسین زاده لطفی با اشاره به وضعیت کارنامه اعلام شده پذیرفته شدگان دوره دکتری تخصصی دانشگاه آزاد اسلامی اظهار داشت: براساس بخشنامه معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی، تمامی پذیرفته شدگان که در برخی دروس نتوانسته اند حداقل ۳۳/۳۳ درصد مثبت نمره خام دروس آزمون را کسب کنند، الزاماً برای ارتقای سطح کیفی آموزشی، باید تا سقف ۶ تا ۱۰ واحد درسی به صورت جبرانی بگذرانند.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه گفت: بدیهی است اخذ دروس تخصصی و امتحان جامع دکتری تخصصی دانشگاه آزاد اسلامی منوط به موفقیت در دروس جبرانی خواهد بود و در حقیقت به نوعی پذیرش مشروط تلقی می شوند.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به حداقل مجموع نمرات خام مثبت لحاظ شده برای شرط اعلام قبولی در بسیاری از رشته محل‌های دکتری تخصصی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی، تعداد پذیرفته شدگان کمتر از ۵نفر بوده است که نشان دهنده این است که پذیرش دانشجوی دکتری برای کسب درآمد نبوده و نگاه اقتصادی به پذیرش دوره دکتری تخصصی در دانشگاه آزاد اسلامی وجود ندارد.

لازم به ذکر است در گزارش سایت خبری تحلیلی تابناک با عنوان «برای پذیرش در مقطع دکترا کافی است در کنکور شرکت کنید» کارنامه مهندسی پزشکی مربوط به دوره کارشناسی ارشد یکی از داوطلبان به اشتباه کارنامه دکتری لحاظ شده و اساس تحلیل قسمت مهمی از گزارش این سایت اشتباه است. همچنین به گفته بهروز دانشیان رئیس مرکز سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد اسلامی؛ در برخی از این کارنامه‌ها از سهمیه شهدا و ایثارگران و سایر سهیمه ها اعم از هیات علمی و قهرمانان ورزشی استفاده شده که این اعمال سهمیه، باعث شده تراز دانشجویان بالا و رتبه آنها پایین برود.

به گفته دانشیان؛ دانشگاه آزاد اسلامی نمی تواند سهمیه مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجلس شورای اسلامی که براساس آن موظف است برای جانبازان، خانواده شهدا و ایثارگران سهمیه ویژه قائل شود را اعمال نکند.

نوشتهٔ پیشین
رشته جامعه‌شناسی دفاع مقدس تصویب شد
نوشتهٔ بعدی
ایجاد سه رشته جدید در دانشگاه بین المللی امام رضا (ع) مشهد

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست
Cresta Help Chat
Send via WhatsApp
error: Content is protected !!