موفقیت ایران در کسب رتبه نخست منطقه در تولید علم سلول‌های بنیادی

موفقیت ایران در کسب رتبه نخست منطقه در تولید علم سلول‌های بنیادی

 محققان ایرانی با پیشی گرفتن از رقبای منطقه‌ای در رتبه نخست تولید علم سلول‌های بنیادی در منطقه قرار گرفتند.

به گزارش کنکوران به نقل ازﺳﺘﺎﺩ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﻋﻠﻮﻡ و ﻓﻨﺎﻭﺭی هایﺳﻠﻮل های ﺑﻨﻴﺎﺩی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، محققان ایرانی با پیشی گرفتن از رقبای منطقه‌ای از جمله ترکیه و رژیم اشغالگر قدس در رتبه نخست تولید علم سلول‌های بنیادی در منطقه قرار گرفتند.

همچنین دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی با اشاره به انتشار دو هزار و ۱۴۹ مقاله نمایه شده در اسکوپوس توسط محققان ایرانی در سال ۲۰۱۸ اعلام کرد: ایران در تولید علم سلول‌های بنیادی از رتبه ۳۱ در چهار سال پیش به رتبه ۱۴ ارتقاء یافته است.

به گفته وی  در زمینه کاربرد تکنیک‌های ژن درمانی، سلول درمانی، مهندسی بافت و پزشکی بازساختی بالغ بر هزار و ۶۰ کلینیکال تریال (مطالعه بالینی) در دنیا در حال انجام است که ۹۳ مورد آنها در فاز سه هستند؛ یعنی در آینده بسیار نزدیک تجاری‌سازی می‌شوند. ۶۱۸ مورد مطالعه بالینی دیگر در فاز دو و ۳۴۹ مورد دیگر در فاز یک قرار دارند.

تعداد کلینیکال تریال در حال انجام در ایران حدود ۸۶ مورد است.

حمیدیه به اهمیت تربیت نیروی متخصص در این حوزه اشاره کرد و گفت: برگزاری المپیاد دانش آموزی و دانشجویی و نیز احداث پژوهش‌سراهای دانش آموزی باعث شده است تا سیل عظیمی دانش‌آموز و دانشجو به این حوزه ورود داشته باشند و انگیزه، تلاش و نوآوری در سنین پایین نیز فرهنگ سازی شود.

وی یادآور شد: در چند سال آینده موج عظیمی از محققان جوان ۲۵ تا ۳۰ ساله در حوزه سلول‌های بنیادی حرف‌های زیادی برای گفتن خواهند داشت و نه‌تنها علم را جلو می برند، بلکه ایجاد شغل و بعد درآمد برای کشور خواهند کرد. زیرا سلول های بنیادی، علمی است که از ابتدا تا انتهای آن در داخل کشور در اختیار است و وابسته به کشورهای دیگر نخواهیم بود.

, , , , , , ,
نوشتهٔ پیشین
ترمیم ضایعات استخوانی به کمک سلول‌های بنیادی مزانشیمی در ایران
نوشتهٔ بعدی
یافته محققان در مورد نحوه عملکرد سلول های بتا در دیابت نوع دو

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست
Cresta Help Chat
Send via WhatsApp
error: Content is protected !!