میکروسفالی : توضیح اختلال میکروسفالی به عنوان یک بیماری ژنتیکی

میکروسفالی(Microcephaly):

یک وضعیت پزشکی است که در آن مغز به اندازه مناسب رشد نمی کند و سر به همین علت کوچکتر از حالت طبیعی می باشد. میکروسفالی ممکن است در حین تولد مشخص باشد یا اینکه در چند سال اول زندگی خودش را بروز دهد. از علائمی که در افراد دچار میکروسفالی مشاهده می شود می توان به اختلالات هوشی ، عملکرد حرکتی ضعیف، تکلم ضعیف، ظاهر غیرطبیعی صورت، تشنج و قامت کوتاه اشاره کرد.

علل این بیماری عبارتند از:photo_2016-10-07_22-29-59
علل ژنتیکی مانندآنومالی‌های کروموزومی (سندرم داون)، میکروسفالی وابسته به X، سندرم فریاد گربه. علل اکتسابی جنینی مانند سکته مغزی، ، سوء تغذیه، نارسایی جفت، دیابت حاملگی، هیپوتیروئیدیسم، فنیل کتونوریا.  عوامل تراتوژن مثل : توکسوپلاسموز، سرخجه و سایتومگالوویروس، ویروس زیکا(که اخیرا در برخی نقاط دنیا به ویژه امریکا جنوبی شیوع یافته است) تماس با داروهایی مانند فنی توئین و الکل در دوران جنینی، و تماس با پرتو درمانی که خصوصاً در هفته ۴ تا ۲۰ جنینی رخ می دهند.

 

 

 

در پایان به دانشجویانی که تمایل دارند از مباحثی که از ژنتیک پزشکی ایمری در کانال ژنتیک پزشکی متعلق به همین سایت تدریس می شود استفاده کنند پیشنهاد می گردد از طریق این <strong><a href=”http://telegram.me/irangenetics” target=”_blank”>لینک </a></strong>به کانال ژنتیک پزشکی بپیوندند.

, , , , , , , ,
نوشتهٔ پیشین
ژنتیک پزشکی :پاسخ های تشریحی تست های تالیفی فصل دهم ژنتیک پزشکی امری (ایمری)
نوشتهٔ بعدی
مهلت ثبت نام در آزمون های استخدامی امشب پایان می یابد

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست
Cresta Help Chat
Send via WhatsApp
error: Content is protected !!