حق فنی آزمایشگاهی :توضیحات قائم‌مقام دبیرخانه تخصصی و فوق تخصصی معاونت آموزشی وزارت بهداشت درباره آیین‌نامه حق فنی آزمایشگاهی

حق فنی آزمایشگاهی :توضیحات قائم‌مقام دبیرخانه تخصصی و فوق تخصصی معاونت آموزشی وزارت بهداشت درباره آیین‌نامه حق فنی آزمایشگاهی

حق فنی

قائم‌مقام دبیرخانه تخصصی و فوق تخصصی معاونت آموزشی وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه حق فنی ابلاغی این وزارتخانه درخصوص حق فنی آزمایشگاهی به هیچ‌عنوان نگران‌کننده نیست، گفت: آیین‌نامه ابلاغی تنها تاکید بر اجرای مصوبه قانونی مجلس شورای اسلامی برای داشتن حق فنی آزمایشگاه توسط افرادی که ph.D آزمایشگاه دارند می‌باشد بنابراین نباید موجب نگرانی سایر گروه‌ها در جامعه آزمایشگاهی باشد.

به گزارش ایسنا، دکتر امامی رضوی با اعلام این مطلب اظهار داشت : ما در حوزه ارائه خدمات آزمایشگاهی دو گروه را داریم که می‌توانند از نظر قانونی این خدمات را به عنوان محصول فنی عرضه نمایند. گروه اول متخصصین آسیب‌شناسی هستند که می‌توانند با گذراندن دوره تخصصی بعد از دوره پزشک عمومی اجازه مسوولیت آزمایشگاه را به عهده گیرند.

وی در ادامه تصریح کرد: گروه دومی که اجازه حق فنی آزمایشگاه را دارند افرادی هستند که ph.D آزمایشگاه یا به نوعی علوم آزمایشگاهی را می‌گذرانند. در حال حاضر اگر سه نفر از این افراد با یکدیگر درخواست مسوولیت فنی را در رشته‌های مختلف ارائه دهند می‌توانند حق فنی آزمایشگاه را برعهده بگیرند. بنابراین این دو گروه در کشور افرادی هستند که می‌توانند آزمایشگاه را اداره کنند.

قائم‌مقام دبیرخانه تخصصی و فوق تخصصی معاونت آموزشی وزارت بهداشت یادآور شد: براساس مصوبه‌ای که مجلس شورای اسلامی ابلاغ نموده و به عنوان قانون مصوب شده افرادی که دارای پی‌اچ‌دی آزمایشگاه باشند در یک رشته تخصصی می‌توانند با گذراندن یک دوره تکمیلی به تنهایی مسوولیت فنی آزمایشگاه را برعهده بگیرند و آیین‌نامه‌ای که اخیراً از سوی وزارت بهداشت ابلاغ شده در واقع اجرای این مصوبه قانونی است و مساله جدیدی اتفاق نیفتاده است.

همچنین به گفته وی، براساس آیین‌نامه فوق چنانچه افراد دارای دوره MD باشند یعنی دوره پزشکی عمومی را بگذرانند وارد دوره تکمیلی که کاملا در کنار دستیاران تخصصی آسیب‌شناسی خواهد بود و در انتها نیز آزمون گواهینامه این دوره را خواهند گذراند اگرچه تخصصی به آنها تعلق نمی‌گیرد و این افراد باید بعد از گذراندن دوره آزمون دشواری را نیز بگذرانند اما پزشک عمومی نباشند و پایه آنها علوم آزمایشگاهی بوده باشد باید حداقل بین ۱۷ تا ۲۴ ماه دوره تکمیلی را قبل از ورود به دوره تخصصی بگذرانند که البته این دوره‌ها نیز شامل آزمون‌هایی خواهد بود. در این صورت است که به آنها اجازه داشتن حق فنی آزمایشگاه داده خواهد شد.

دکتر امامی رضوی در پایان تاکید کرد: مدل ارائه خدمات آزمایشگاهی در کشور مدلی مخلوط است یعنی متخصصین آسیب‌شناسی و علوم آزمایشگاهی در حال حاضر می‌توانند مسئولیت فنی آزمایشگاه را می‌توانند برعهده بگیرند. در مصوبه اخیر تعداد محدودی افراد سنجیده و پذیرش خواهند شد چنانچه این دوره قابل اعتنا نباشد ممکن است نظام آموزش مورد بازبینی قرار بگیرد اما در حال حاضر نباید موجب ایجاد نگرانی در بین جامعه علوم آزمایشگاهیان شود.

, , , , , ,
نوشتهٔ پیشین
مشاور سازمان سنجش خبر داد؛ ثبت نام ۱۳ هزار نفر در کاردانی به کارشناسی/ آخرین مهلت ۱۳ خرداد
نوشتهٔ بعدی
از بین دانش آموختگان تحصیلات تکمیلی؛ وزارت علوم امریه سربازی جذب می کند

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست
Cresta Help Chat
Send via WhatsApp
error: Content is protected !!