درمان نارسایی کبدی با سلول های مشتق از سلول های بنیادی

درمان نارسایی کبدی با سلول های مشتق از سلول های بنیادی

یک همکاری تحقیقاتی بین محققین دانشگاه های A*STAR سنگاپور و استنفورد، منجر به کشف روشی شده است که می تواند به طور موثر جمعیتی خالص از سلول های کبدی را از سلول های بنیادی انسانی تولید کند. این دستاورد می تواند منجر به راهی برای درمان نارسایی کبدی شود.

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، تیمی از محققین به سرپرستی دکتر لی تنگ و دکتر اروینگ وایزمن توانسته است، سلول های کبدی تولید شده از سلول های بنیادی را با موفقیت به مدل موشی پیوند کند و نرخ بقای آن ها را در کوتاه مدت افزایش دهد.

بیماری های کبدی، گزینه های درمانی اندکی دارند و بار زیادی را به سلامت و اقتصاد جامعه تحمیل می کنند. به دلیل کمبود اهدا کننده های کلیه، سالانه بیش از یک میلیون نفر در سراسر دنیا در حالی که در انتظار دریافت پیوند هستند، می میرند. برای حل این مشکل محققین همواره به دنبال تولید مقادیر زیاد سلول های کبدی از سلول های بنیادی (بویژه سلول های بنیادی جنینی) بوده اند.

در این مطالعه نیز تنگ و وایزمن، با شبیه سازی فرایندهای تکوینی کبد در انسان و فراهم نمودن شرایط لازم برای تمایز سلول ها، توانستند جمعیت خالصی از سلول های کبدی بالغ را از سلول های بنیادی جنینی تولید کنند.

پیوند این سلول های کبدی بالغ به مدل موشی نارسایی کبدی منجر به بهبود بقای جانور در کوتاه مدت شد. با پیشرفت و مطالعات بیشتر، این رویکرد این پتانسیل را دارد که در نهایت منجر به درمان نارسایی کبدی در انسان شود.

منبع: پایگاه اطلاع رسانی سلول های بنیادی ایران

, , , , , , ,
نوشتهٔ پیشین
ساعت ۲۴ امشب آخرین فرصت انتخاب محل در آزمون دستیاری فوق تخصصی
نوشتهٔ بعدی
۲۴ فروردین آخرین مهلت شرکت در پانزدهمین فراخوان جذب هیأت علمی دانشگاه های علوم پزشکی

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست
Cresta Help Chat
Send via WhatsApp
error: Content is protected !!