سلول درمانی جایگزین پیوند کلیه می شود

به گزارش کنکوران به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سلول بنیادی، بیماری‌های کلیوی یک مشکل و معضل جهانی هستند که می‌توانند به صورت مزمن و حاد بروز کنند. محققین در WFIRM با استفاده از ویژگی‌های منحصر به فرد سلول‌های بنیادی مشتق از مایع‌آمنیوتیک نشان داده‌اند که این سلول‌ها می‌توانند به طور بالقوه عملکرد اندام را در مدل پیش درمانگاهی بیماری کلیوی ریکاوری نمایند.
نتایج مطالعه نشان می دهد که این نوع سلول‌های بنیادی می‌توانند یک منبع سلول ایده آل و یک استراتژی درمانی امیدوار کننده برای بیمارانی باشند که از بیماری‌های مزمن و ناتوان کننده در رنج هستند. سلول‌های بنیادی مشتق از مایع آمنیوتیک دارای توانایی تمایز چند رده‌ای و همچنین قابلیت ضد التهابی هستند که همین امر آنها را منبع سلولی بالقوه ای برای بازسازی می‌سازد.

این سلول‌ها پاسخ ایمنی را نیز تحریک نمی‌کنند و استفاده از آنها منجر به تومورزایی نیز نشده و نگرانی‌های اخلاقی مربوط به منابع سلولی مانند سلول‌های بنیادی جنینی را نیز به همراه ندارند.

در این مطالعه، دکتر آنتونی آتالا و همکارانش در WFIRM دریافتند که سلول‌های بنیادی مایع آمنیوتیک تزریق شده به کلیه آسیب دیده در مدل جانوری، بعد از ۱۰ هفته منجر به بهبودی عملکرد کلیوی شد. یافته‌های حاصل از بیوپسی حاکی از کاهش آسیب به کلاسترهای مویرگی (گلومرول ها) در این جانوران بود.

نتایج حاصل از این مطالعه نشان می‌دهد که تیمار با سلول‌های بنیادی مایع آمنیوتیک اثرات مثبتی روی بهبود عملکردی و ریکاوری ساختاری کلیه دارد.

,
نوشتهٔ پیشین
آغاز ثبت نام پذیرفته شدگان آزمون دستیاری پزشکی از ۵ مرداد
نوشتهٔ بعدی
شناسایی ۳۰۰ نوع بیماری نادر در ایران/نقش مهم اختلالات ژنتیکی

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست
Cresta Help Chat
Send via WhatsApp
error: Content is protected !!