وزارت علوم در هفته ای که گذشت

حوزه وزارت علوم در این هفته با اخبار مختلف و زیادی روبه رو بوده که از جمله آنها می توان به حضور۱۱ دانشگاه ایرانی در فهرست یو.اس.نیوز، عدم صدورمجوز از سوی دانشگاه تهران برای اکران مستند «شب‌نامه»،تفاهم‌نامه ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان با سازمان نظام وظیفه عمومی، فعالیت انجمن فارغ‌التحصیلان شریف همچنان در حالت تعلیق، بدهی ۲ هزار میلیارد تومانی دانشگاه آزاد در سال ۹۲، تمدید طرح پایش سلامت دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی و اختلاف دانشگاه آزاد و شورای عالی بر سر یک درصد سهم پذیرش بیشتر اشاره کرد.

حضور۱۱ دانشگاه ایرانی در فهرست یو.اس.نیوز
محمدجواد دهقانی سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) گفت: بر اساس نتایج منتشر شده پایگاه خبری رتبه‌بندی سال ۲۰۱۷ یو.اس.نیوز، ۱۱ دانشگاه از کشورمان توانستند خود را در فهرست دانشگاه‌های برتر جهان قرار دهند. ازجمله دانشگاه‌های صنعتی شریف، تهران، صنعتی اصفهان، صنعتی امیرکبیر، آزاد اسلامی واحد کرج، علم و صنعت ایران، علوم پزشکی تهران، تربیت مدرس، تبریز، فردوسی مشهد و علوم پزشکی شهید بهشتی توانستند با کسب رتبه‌های ۱ تا ۱۱ در سطح کشور، در فهرست هزار دانشگاه برتر دنیا جای گیرند. باوجود اینکه سال گذشته تعداد دانشگاه‌های کشور در فهرست یو.اس.نیوز برابر با ۸ دانشگاه بوده است.

مجوزی از سوی دانشگاه تهران برای اکران مستند «شب‌نامه» صادر نشده است.
مجید سرسنگی معاون فرهنگی دانشگاه تهران در خصوص افرادی که هفته گذشته اقدام به تبلیغات در مورد این مستند در فضای مجازی کردند، گفت: ما به این افراد توصیه کردیم که حتما برای اکران مستند شب نامه مجوز رسمی را تهیه کنند که صرفا به این دلیل است که در آینده صاحب اثر مدعی نشود این مستند بدون هماهنگی و اجازه مدیریت دانشگاه اکران شده است.

وی با بیان اینکه دانشگاه تهران از پخش این مستند جلوگیری نکرده و با اکران این فیلم موافقت شده است، اضافه کرد: ما فقط درخواست داشتیم که برای اکران این مستند مجوز از مراکز ذیصلاح دانشگاه دریافت شود که متاسفانه این مجوز دریافت نشد و از اکران این مستند جلوگیری شد.

امکان ثبت نام با تاخیر پذیرفته شدگان ارشد و دکتری ۹۵ دانشگاه آزاد فراهم شد
بهروز دانشیان رییس مرکز سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد اسلامی گفت: زمانی جدید برای کلیه پذیرفته شدگان مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی که به هر دلیلی در مهرماه موفق به ثبت نام و شروع به تحصیل درواحد های دانشگاهی محل پذیرش خود نشده اند، تعیین شده است.
وی زمان ثبت نام پذیرفته شدگان این مقاطع را از بهمن ماه امسال دانست که این افراد برای اطلاع از مراحل و زمان ثبت نام نیمسال دوم باید به واحد های دانشگاهی محل پذیرش خود مراجعه کنند.

شرط وزارت علوم برای برگزاری دوره‌های مجازی دانشگاه آزاد اسلامی
پیرو استعلام مکرر داوطلبان تحصیل در دوره های تحصیلات تکمیلی در واحد الکترونیک دانشگاه آزاد اسلامی وزارت علوم به اطلاع می رساند که دانشگاه آزاد اسلامی مجاز به پذیرش دانشجو به شیوه الکترونیک (مجازی) در رشته های نظری دارای مجوز از شورای گسترش آموزش عالی در واحد تهران مرکز آن دانشگاه در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد است.

تمدید طرح پایش سلامت دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی
عظیمی معاون فرهنگی دانشگاه شهید بهشتی با توجه به بخشنامه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: شرکت در طرح پایش و انجام آن برای دانشجویان ورودی جدید سال ۹۵٫۹۶ الزامی است و این طرح تا ۵ آبان‌ماه سال جاری تمدید شد.

عدالت در ارتباط مستقیم سطح بندی با تخصیص اعتبار است
علی آهون منش رییس اتحادیه موسسات و دانشگاههای غیرانتفاعی اعلام کرد:هرچند در راستای سطح بندی و ارتباطش با تخصیص اعتبار، دانشگاههای سطوح پایین معترض می شوند که با این وضعیت نمی توانند به دانشگاههای بالاتر برسند اما این اعتراض زمانی درست است که اعتبارات به اندازه کافی وجود داشته باشد.

وی افزود: هنگام تقسیم بودجه محدود برای پیشرفت امور مملکت، اینکه اعتبار بیشتر به دانشگاهها با توان بالاتر تعلق گیرد، عادلانه است و طبیعتا باید سرمایه خوب در اختیار کسانی قرار گیرد که بتوانند در کمترین زمان بیشترین و بهترین پاسخگویی به نیازها را داشته باشند.

رشد علم و کارآفرینی با افزایش پهنای باند اینترنت دانشگاه‌ها
بزرگ نیا معاون مرکز فناوری اطلاعات دانشگاه صنعتی شریف با اشاره به اینکه کاهش تعرفه ها منجر به رشد پهنای باند و در نتیجه رشد تولید علم و کارآفرینی می شود، بیان کرد: قیمت اینترنت در دو سال گذشته نسبت به سالهای پیشین تا حدود ۱۵ درصد کاهش پیدا کرده بود و این اقدام جدید دولت در راستای کاهش قیمت اینترنت برای دانشگاه ها قابل تحسین است.

اختلاف دانشگاه آزاد و شورای عالی بر سر یک درصد سهم پذیرش بیشتر
کبکانیان عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: تصویب کردیم که ۲۵درصد از مجموعه دانشجویان دانشگاه آزاد در بخش تحصیلات تکمیلی باشند اما پیشنهاد دانشگاه آزاد ۳۰ درصد بود. عدد پیشنهادی ما برای محدود کردن دانشگاه آزاد نیست و در راستای ارتقای کیفیت آن است چرا که بالاخره دانشجویان دکتری و کارشناسی ارشد به امکاناتی احتیاج دارند و تنها نمی توانیم به ثبت نام و فارغ التحصیلی آنها اکتفا کنیم.

وی افزود: همچنین بیان شده که ۳٫۵ درصد دانشجویان تحصیلات تکمیلی در مقطع دکتری باشند و این موضوع یک شاخص کلان برای کل کشور است اما می تواند از دانشگاهی به دانشگاه دیگر متفاوت باشد بنابراین برای دانشگاه آزاد ۲٫۵ درصد پیشنهاد و تصویب شده که مسئولین دانشگاه آزاد از این موضوع گلایه دارند.

نباید برخی از دانشگاهها به حال خود رها شوند
علی آهون منش رییس اتحادیه موسسات و دانشگاههای غیرانتفاعی سطح بندی را فی نفسه ارزشمند دانست و اظهار داشت: فرقی ندارد که کدام نهاد یا وزارت خانه، تصمیم به سطح بندی بگیرد اما اینکه سطح بندی بصورت عادلانه تمام دانشگاهها و موسسات آموزش عالی را تحت پوشش گیرد، بسیار مهم است.

وی با بیان اینکه متاسفانه وزارت علوم تنها دانشگاههای غیرانتفاعی را سطح بندی کرده، عنوان کرد: بقیه دانشگاهها در بخش دولتی (مثل علمی کاربردی ها) و غیردولتی (مثل دانشگاه آزاد) متاسفانه به حال خود رها شده اند.

فعالیت انجمن فارغ‌التحصیلان شریف همچنان در حالت تعلیق
محمود فتوحی فیروزآبادی رییس دانشگاه صنعتی شریف بیان کرد: انجمن فارغ التحصیلان هر ساله کنفرانسی را به مناسبت چهلمین سال فارغ التحصیلی آن دوره خاص برگزار می کند و امسال هم چهلمین سال فارغ التحصیلی دوره هفتم (یعنی ورودی های سال ۱۳۵۱) بوده که متاسفانه بعد از چاپ کتاب شاهد اسم سرکرده منافقان به عنوان یکی از فارغ التحصیلان دوره بودیم.

وی افزود: به محض اطلاع از این موضوع بلافاصله با دستور به حراست جلوی پخش کتابچه ها و حتی المقدور جمع کردن کتابچه های پخش شده گرفته شد و تاکنون فعالیت انجمن فارغ التحصیلان به حالت تعلیق درآمده است.

بدهی ۲ هزار میلیارد تومانی دانشگاه آزاد در سال ۹۲
فریدون رهنمای رودپشتی معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد دانش بنیان دانشگاه آزاد اسلامی گفت: : این دانشگاه در سال ۹۲ با بیش از ۲ هزار میلیارد تومان بدهی مواجه بود که بخش بسیاری از این بدهی رفع شده است.

دانشگاه شریف در تکاپوی تبدیل آشپزخانه خود به حالت صنعتی
ریاحی سرپرست اداره تغذیه دانشگاه صنعتی شریف گفت: اقدامات جدی درجهت ارتقاء آشپزخانه ها صورت گرفت و قرار شد طی دو فاز آشپزخانه ها به حالت صنعتی تبدیل شوند. فاز اول این اقدام در آشپزخانه دانشگاه صنعتی شریف درحال تکمیل و تاکنون ۵۰ درصد آن انجام شده است.
سرپرست اداره تغذیه دانشگاه صنعتی شریف با بیان اینکه فاز اول کار تا نیمه سال تحصیلی به اتمام می رسد، اظهار داشت: امیدوار هستیم که اقدامات موثر در راستای تبدیل آشپزخانه به حالت صنعتی تا پایان سال تحصیلی به پایان می رسد.

تفاهم‌نامه ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان با سازمان نظام وظیفه عمومی
محمد رضا فقیهی رییس ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان گفت: بر اساس تفاهم نامه ای که میان ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان و سازمان نظام وظیفه منعقد شده است، ستاد دانشجویان مشمول سربازی برای پیاده روی اربعین نیاز به وثیقه ندارند و می توانند از این سفر معنوی استفاده کنند. سال گذشته مجوز خروج پنج هزار دانشجو برای پیاده روی اربعین صادر شده بود.

رییس ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان یادآور شد: امسال هم بیش از ۱۵ هزار مجوز برای خروج دانشجویان در پیاده روی اربعین صادر می شود که نسبت به پارسال بیش از ۲۰۰ درصد افزایش داشته است.

دلیل نبود برخی از موسسات غیرانتفاعی در لیست سطح بندی چیست؟
علی آهون منش رییس اتحادیه موسسات و دانشگاههای غیرانتفاعی با اشاره به اینکه اعلام نام اشخاص موسس موسسات حذف شده ممکن است به اعتبار آنها لطمه بزند، بیان کرد: پیروی از دستورات و استانداردهای وزارت علوم، نداشتن امکانات مناسب و اختلافات موجود بین اعضای هیات موسس از دلایلی بوده که در تعطیلی یا صفر شدن ظرفیت موسسات نقش داشته اشت.

به گفته وی، موسسات تعطیل شده یا با ظرفیت صفر لزوما دیگر در دوره دوم سطح بندی با ۴ دسته، شرکت داده نشدند.

نوشتهٔ پیشین
منابع کارشناسی ارشد ایمونولوژی وزارت بهداشت – توصیه شده توسط رتبه های برتر
نوشتهٔ بعدی
طراحی درس «خلاقیت و نوآوری و تجاری سازی» برای دانشجویان پزشکی

پست های مرتبط

نتیجه‌ای پیدا نشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست
Cresta Help Chat
Send via WhatsApp
error: Content is protected !!