رهبر انقلاب در دیدار با استادان و اعضای هیئت‌های علمی دانشگاه‌ها: شتاب علمی کشور به هیچ دلیلی نباید کاهش یابد

کنکوران

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب روز شنبه ۱۳ تیر ۹۴ در دیدار بیش از هزار نفر از استادان و اعضای هیئت‌های علمی دانشگاه‌های سراسر کشور، نقش استادان را در تعلیم و تربیت نسلی پرتلاش، مؤمن و پیشرو، نقشی بی‌بدیل خواندند و با تأکید بر پرهیز از حاشیه‌سازی در محیط‌های علمی افزودند: شتاب علمی کشور، به هیچ دلیلی، نباید کاهش یابد.
در این دیدار که بیش از ۲ ساعت طول کشید، رهبر انقلاب پس از شنیدن دیدگاه‌ها و پیشنهادات شماری از اساتید دانشگاه‌ها، نفوذ و تأثیرگذاری طبیعی استاد در قلب و روح دانشجو را فرصتی استثنایی برشمردند و افزودند: از این امکان بسیار بزرگ، برای تربیت جوانانی «متدین، برخوردار از غیرت ملی، پرانگیزه، انقلابی، سخت‌کوش، بااخلاق، شجاع، دارای اعتمادبه‌نفس و امیدوار به آینده» بهره بگیرید و بازوان پرقدرتی را برای پیشرفت ایران عزیز تعلیم دهید و تربیت کنید.
ایشان استغناء از بیگانگان، فهم درست موقعیت و مسیر کشور و حساسیت و قاطعیت در مقابل خدشه‌دار شدن استقلال کشور را از دیگر ویژگی‌های لازم نسل جوان خواندند و افزودند: استادان محترم، با روش و منش خود، چنین نسلی را پرورش دهند.
رهبر انقلاب، استادان را فرماندهان جنگ نرم برشمردند و خطاب به آنان خاطرنشان کردند: همچون فرماندهان ۸ سال دفاع مقدس، با حضور عینی در این مبارزه حیاتی و عمیق، جوانان دانشجو یعنی افسران جنگ نرم را فرماندهی و هدایت کنید که این میدان نیز، یک «دفاع مقدس» است.
ایشان با ابراز خرسندی از حضور ۷۰ هزار عضو هیئت‌علمی در دانشگاه‌ها افزودند: بخش اعظم این اساتید، «مؤمن، متدین و معتقد به مبانی انقلاب» هستند که این مسئله بسیار مهم، باعث افتخار کشور است.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای مسئولان وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری و «بهداشت، درمان و آموزش پزشکی» را به قدرشناسی از استادان مؤمن و انقلابی فراخواندند و افزودند: عناصری که از هجمه تبلیغات موذیانه و عمدتاً پنهان نمی‌هراسند و به ایفای وظایف مهم خود مشغول‌اند، باید موردتوجه و تجلیل قرار گیرند.
ایشان، دستیابی ایران به رتبه ۱۶ علمی جهان را نتیجه تلاش‌های بی‌وقفه ۱۰، ۱۵ سال اخیر در دانشگاه‌ها و مراکز علمی خواندند و افزودند: شتاب علمی شوق برانگیزی که این افتخار را نصیب ایران کرد، امروز کم شده است و مسئولان باید همّت مضاعف کنند که حرکت پیشرفت علمی از دور نیفتد و متناسب با نیاز کشور شتاب گیرد.
رهبر انقلاب در نوعی آسیب‌شناسی از عوامل کاهنده شتاب پیشرفت علمی کشور، به انتقاد شدید از حاشیه‌سازی و سیاست‌بازی در محیط‌های علمی پرداختند و خاطرنشان کردند: محیط دانشگاه باید محیط فهم سیاسی، آگاهی و دانش سیاسی باشد اما سیاسی‌کاری و حاشیه پردازی به کار اصلی دانشگاه‌ها یعنی تلاش و پیشرفت علمی ضربه جدی می‌زند.
ایشان به‌عنوان یکی از مصداق‌های سیاست‌بازی در دانشگاه‌ها، به حاشیه‌سازی درباره موضوع بورسیه‌ها اشاره کردند و آن را از غلط‌ترین کارهای چند سال اخیر دانستند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای افزودند: تحقیقات دقیق نشان می‌دهد مسئله بورسیه‌ها، به آن شکلی که در روزنامه‌ها با آن بازی کردند نبود اما اگر هم بود باید از راه‌های قانونی امتیازاتی که عده‌ای برخلاف قانون گرفته بودند لغو می‌شد نه اینکه سروصدا و جنجال درست شود.
رهبر انقلاب سیاست‌بازی را سمِّ محیط‌های علمی خواندند و با ابراز تأسف از اینکه در موضوع بورسیه‌ها به عده‌ای ظلم شد افزودند: سمّی که در این موضوع به دانشگاه‌ها تزریق شد از بینش فکری مبتنی بر سیاست کاری نشأت می‌گرفت و متأسفانه، هم خلاف قانون، هم خلاف تدبیر و هم خلاف اخلاق بود.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای بخش دیگری از سخنانشان را به‌ضرورت تلاش جدی مسئولان برای تحول در علوم انسانی اختصاص دادند.
ایشان افزودند: این تحول ضروری، هم نیاز به جوشش درونی در دانشگاه‌ها و مراکزی همچون شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای تحول علوم انسانی دارد و هم نیاز به حمایت بیرونی دستگاه‌های مسئول.
رهبر انقلاب خاطرنشان کردند: جوشش درونی به فضل الهی وجود دارد و لازم است دستگاه‌های مسئول، تلاش‌های نظریِ انجام شده در زمینه تحول در علوم انسانی را عملیاتی کنند و مصوبات شورای تحول در علوم انسانی را محقق نمایند.
چهارمین نکته سخنان رهبر انقلاب، توجه به «سهم بودجه پژوهش از بودجه عمومی کشور» بود.
ایشان با اشاره به تأکیدات مکرر خود در سال‌های گذشته در این خصوص و اظهار تأسف از محقق نشدن سهم مورد انتظار بودجه پژوهش، افزودند: در سند چشم‌انداز، سهم ۴ درصد از بودجه عمومی برای پژوهش در نظر گرفته‌شده که امکان تحقق این سهم در کوتاه‌مدت وجود ندارد اما باید سهم حدود ۲ درصدی پژوهش در بودجه عمومی محقق شود، ضمن اینکه این بودجه‌ها و منابع مالی بخش پژوهش نیز باید درست و بجا، صرف شود.
ضرورت «عملیاتی شدن نقشه جامع علمی کشور» نکته دیگری بود که رهبر انقلاب خطاب به مسئولان آموزش عالی و اساتید دانشگاه‌ها بیان کردند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به تأیید نقشه جامع علمی از سوی صاحب‌نظران، قدم اول در عملیاتی شدن این سند مهم را گفتمان سازی خواندند و گفتند: همان‌گونه که بحث «پیشرفت علمی کشور» به‌صورت یک گفتمان رایج درآمد و تبدیل به یک جریان عملی شد، در خصوص نقشه جامع علمی نیز لازم است اساتید و مدیران و دانشجویان دانشگاه‌های کشور از جزئیات این نقشه آگاه شوند و نقشه جامع علمی به‌صورت یک «گفتمان پذیرفته‌شده»، درآید.
رهبر انقلاب در همین زمینه، «سند آمایش آموزش عالی» را موردتوجه قراردادند و با اشاره به لزوم تکمیل و عملیاتی شدن این سند خاطرنشان کردند: «آمایش علمی سرزمینی کشور» یعنی شناخت و تصمیم‌گیری درباره ظرفیت‌های دانشگاه‌ها و رشته‌های تحصیلی و سپس تعیین اولویت‌هایی که امکان سرمایه‌گذاری ویژه برای پیشرفت‌های اساسی درخصوص آنها وجود دارد.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، داشتن نگاه کلان به افزایش چشمگیر دانشجویانِ دوره‌های تحصیلات تکمیلی را مزیتی فوق‌العاده و از عرصه‌های مهم کار وزارت علوم خواندند و گفتند: وزارت علوم، باید با نگاه کلان و با برنامه‌ریزی صحیح و هدایت کلی، نتیجه کار و تلاش دانشجویان در این مقاطع تحصیلی را به سمت گشودن گره‌های کشور جهت بدهد، چراکه در غیر این صورت، منابع و امکانات کشور هدر داده خواهد شد.
ایشان نقش اساتید و دستگاه‌های مدیریت علمی کشور در مقابله با طرح‌های دشمنان را مهم خواندند و خاطرنشان کردند: هدف دشمنان از تحریم‌ها، مسئله هسته‌ای یا مسائلی نظیر حقوق بشر و تروریسم نیست، چرا که خود آن‌ها مراکز اصلی پرورش تروریسم و ضد حقوق بشر هستند، بلکه هدف آن‌ها جلوگیری از رسیدن ملت ایران به جایگاه شایسته تمدنی است که لازم است با شناخت دقیق جایگاه و موقعیت خود بر حرکت پرافتخار کشور ادامه دهیم که در این روند، نقش اساتید و مجموعه‌های علمی بسیار برجسته است.

در ابتدای این دیدار هفت نفر از اساتید دانشگاه‌ها آقایان:
– دکتر محمدمهدی نایبی – استاد تمام مهندسی برق دانشگاه صنعتی شریف
– دکتر محمدحسین رجبی دوانی – رئیس مرکز مطالعات حدیث ولایت دانشگاه امام حسین
– دکتر محمد قنادی مراغه‌ای – رئیس پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌ای و چهره ماندگار علوم هسته‌ای
– دکتر حسین سلیمی – استاد تمام دانشگاه علامه طباطبایی
– دکتر جعفر هزارجریبی – جامعه‌شناس و استاد تمام دانشگاه علامه طباطبایی
– دکتر حجت‌الله عبدالملکی- استاد دانشگاه معارف اسلامی و اقتصاد
– و سرکار خانم دکتر صدف علی پور – دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران
دیدگاه‌ها و مطالب خود را بیان کردند.
مهم‌ترین محورهای بیان شده به این شرح است:
– لزوم شتاب دادن به توسعه صنعتی برای کاربردی کردن تحقیقات علمی و تولید ثروت از زنجیره علم
– اهمیت تقویت بخش خصوصی واقعی
– ضرورت تدوین استراتژی صنعتی کشور
– ضرورت تعریف و تثبیت اصول و مبانی نظری اندیشه‌های امام و رهبری به‌عنوان اصول ثابت و نقشه راه انقلاب اسلامی
– لزوم تربیت متخصصان متمرکز در اندیشه‌های امام خمینی برای مقابله با تحریف اندیشه ایشان
– تبیین پیشرفت‌های مهم کشور در صنعت هسته‌ای و تأکید بر ضرورت تحقیق و توسعه در این صنعت
– ضرورت تبیین اسلام شیعی، عقلایی، تمدن ساز و علم‌گرا در مقابل اسلام خشن و ویرانگر
– ضرورت بازنگری در دروس علوم انسانی با توجه به اصول روزآمدی، ارزش‌مداری و کاربردی سازی
– ضرورت هم‌افزایی نظری در حوزه علوم انسانی
– لزوم آموزش رفتار حرفه‌ای و ارتقای کیفیت آموزشی کشور
– تأکید بر اهمیت روش‌های نوین درمان با تکیه‌بر تکنولوژی‌های نوین
– لزوم تأمین نیروی انسانی حرفه‌ای در اجرای طرح تحول سلامت کشور
– استفاده از همه ظرفیت‌های بزرگ اقتصاد کشور از جمله بخش کشاورزی
– ضرورت بهره‌برداری از ظرفیت نخبگانی کشور
– بهره‌برداری از فرصت تحریم‌ها برای قطع وابستگی به فروش نفت
– ضرورت توجه ویژه به عنصر فرهنگ در اقتصاد مقاومتی و توجه به اقدامات آموزشی و ترویجی در این زمینه

سخنرانی معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تهران در محضر رهبر انقلاب
دکتر علی پور معاون درمان دانشگاه، در فرصت مغتنمی که برای صحبت در خصوص مسائل دانشگاه علوم پزشکی تهران در محضر، مقام معظم رهبری حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای دست داد؛ ابتدا، در ارتباط با آموزش علوم پزشکی سخن گفت.

وی با اشاره به تنوع رشته‌های تحصیلی که در دنیا و در ایران در زمینه علوم پزشکی آموزش داده می‌شود گفت: در مواردی نیز برحسب نیاز کشور و مطابق با استانداردهای کیفی بین‌المللی، محتویات آموزشی این رشته‌ها بازبینی شده است.
دکتر علی پور با اظهار خرسندی از این‌که ازنظر مقاطع تحصیلی در رشته‌هایی که نیاز به تحصیلات تکمیلی دارند بسیار غنی هستیم افزود: در حال حاضر در ۲۷ رشته آموزشی آموزش تخصصی و در ۸۲ رشته آموزش فوق تخصصی یا فلو شیپی داریم، تاکید کرد: برای آموزش فناوری‌های نوین پزشکی و تحصیل علم روز به روز، نیاز به استفاده از فرصت‌های موجود در خارج از کشور داریم ادامه داد: تابه‌حال، کمتر به روش آموزش پرداخته‌شده درحالی‌که این مسئله خود یکی از معیارهایی است که می‌تواند باعث اعتلای کیفیت آموزش در کشور شود.
دکتر علی پور به اهمیت فوق العاده مسئله آموزش رفتار حرفه‌ای در کنار آموزش‌های علمی اشاره کرد و همچنین گفت: موضوع بسیار مهم درزمینهٔ آموزش، محدود بودن ظرفیت آموزشی و منابع عمومی بودجه است؛ اگر می‌خواهیم درزمینهٔ آموزش توسعه داشته باشیم باید زیرساخت‌هایش را ببینیم و این نیازمند ‌صرف هزینه و برنامه‌ریزی مناسب است تا توسعه آموزش منجر به افت کیفیت آموزش نشود.
معاون درمان دانشگاه در ادامه گفت: پرداختن به مسئله درمان یکی از وظائف دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور است که خوشبختانه در درمان های رایج مشکلی نداریم و در ارتباط با درمان‌های پیشرفته هم وضع نسبت خوبی داریم.
وی بابیان این‌که: دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور ازنظر علم و دانش به‌روز هستند افزود: متأسفانه ازنظر فنّاوری به‌خصوص در رشته‌های نوین درمان بسیار فاصله زیادی با کشورهای پیشرفته داریم که باید مورد توجه قرار گیرد.
دکتر علی پور در خصوص طرح تحول سلامت که از اردیبهشت‌ماه سال گذشته در دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور آغاز شده است، گفت: هدف از اجرای این طرح، ارتقاء سطح کمی و کیفی خدمات درمانی بود که دربسته‌های مختلف در حال اجراست.
وی با اشاره به بسته کاهش پرداختی از جیب گفت: شاید این مورد از مهم‌ترین بسته‌های طرح تحول نظام سلامت باشد که به لطف خدا در آن تا حد زیادی موفق بوده‌ایم، در حال حاضر بیماران ۶% از هزینه درمان را پرداخت می‌کنند که با بیمه روستایی به ۳% تقلیل می‌یابد و مابقی هزینه درمان را بیمه و یا دولت از محل طرح تحول سلامت می‌پردازد.
معاون درمان دانشگاه با اظهار رضایت از روند برطرف شدن کمبود تجهیزات و ساخت‌وسازهای بخش‌های فرسوده بیمارستانی دربسته هتلینگ تأکید کرد: برای تحقق طرح تحول سلامت نیاز شدیدی به تأمین نیروی انسانی در قالب حرفه‌ای و غیرحرفه‌ای داریم که وزارت بهداشت به‌تنهایی نمی‌تواند آن را عملی کند.
وی در پایان سخنان خود با اشاره به انتقاداتی که از طرح تحول سلامت می‌شود گفت: یکی از مهم‌ترین انتقاداتی که شده توجه به مسئله بهداشت است و البته ما هم به اهمیت آن واقفیم ولی نباید واقعیت درمان را نادیده بگیریم؛
دکتر علی پور با اظهار این‌که: در حال حاضردر استان تهران ۱۳ هزار تخت بیمارستانی دانشگاهی با ضریب اشغال ۸۵ تا ۹۰ درصد داریم که این ضریب در اورژانس‌های بسیار شلوغ ما مثل مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) به ۲۰۰ تا ۳۰۰ درصد می‌رسد این مسئله را به‌عنوان معضل درمان کشور یادکرد و یادآور شد: دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور عزم جدی در اجرای طرح تحول سلامت در طی چهار سال دارند، که این امر نیازمند به حمایت جدی دولت و سایر ارکان نظام است.

نوشتهٔ پیشین
پنج رشته پر مقاله دانشگاه تهران/ پر استنادترین اساتید را بشناسید
نوشتهٔ بعدی
آزمون دستیاری سال آینده تغییرات مهمی ندارد

پست های مرتبط

نتیجه‌ای پیدا نشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست
Cresta Help Chat
Send via WhatsApp
error: Content is protected !!