۷۸ درصد از فارغ التحصیلان دانشگاه علمی- کاربردی مشغول به کار هستند

کنکوران

به گزارش خبرگزاری تسنیم از همدان، محمد اخباری پیش از ظهر امروز در همایش تبیین سیاست‌های دانشگاه جامع علمی کاربردی اظهار داشت: ارتقای سطح عملی دانشجویان این دانشگاه برای ورود به بازار کار مهمترین اهداف این دانشگاه است.
وی گفت: امروز دانشگاه جامع علمی کاربردی در بعد مهارت و توانمند سازی جامعه عملکرد مناسبی داشته و این دانشگاه از جهات مختلف با همه دانشگاه‌های کشور متفاوت است چرا که دانشگاه علمی کاربردی تنها دانشگاه نظام مهارتی کشور است.
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی تصریح کرد: همه دانشگاه‌های جامع علمی کاربردی در سطح کشور در نظام نظری قرار دارند و وظیفه آنها عرضه محور است در صورتی که دانشگاه علمی کاربردی تقاضا محور است.
اخباری افزود: دانشگاه جامع علمی کاربردی بر اساس نیاز روز بازار کار رشته ها و دوره‌ها را تنظیم می‌کند که تا کنون ۷۷۰ رشته بر اساس تقاضای دستگاه‌های متقاضی تدوین شده است.
وی یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد دانشگاه جامع علمی کاربردی را تصمیم گیر، تدوین و اجرایی شدن یک رشته در مدت زمان کمتر از سه سال دانست و گفت: این در حالی است که در دانشگاه‌های دیگر ایجاد یک رشته تحصیلی بیشتر از ۵ سال زمان نیاز دارد.
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی تاکید کرد: این دانشگاه اقداماتی اساسی در صحنه نظام مهارتی کشور بر عهده دارد که به دلیل توسعه نامتوازن کمی و کیفی در طول ۱۲ سال گذشته تنها به کمیت توجه داشته است.
اخباری گفت: هم اکنون ۷۰۰ هزار دانشجو، ۵۰ هزار مدرس در ۷۷۰ رشته و ۹ هزارو۵۰۰ کد رشته در دانشگاه علمی کاربردی سراسرکشور مشغول به تحصیل و تدریس هستند.
دانشگاه علمی کاربردی دانشگاه مدرک گرا نیست
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی با بیان اینکه گستردگی زیاد ما را در توجه به کیفیت باز داشته تاکید کرد: روح حاکم بر نظام آموزش عالی که همان مدرک گرایی است به این دانشگاه رسوخ کرده است.
اخباری تصریح کرد: ما نباید در این دانشگاه بدنبال مدرک گرایی باشیم چرا که ترویج مدرک گرایی در این دانشگاه انتقادی اساسی بر اصل ایجاد این دانشگاه که مهارت آموزی است وارد می‌کند.
وی افزود: امروز انتقادی اساسی برعملکرد نظام آموزشی است که نتوانسته صلاحیت حرفه ای را در کشور بنیان‌گذاری کند.
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی گفت: امروز همچنان انتقادی اساسی به فعالیت وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی است که نتوانسته مرکز اطلاعات بازار کار را ایجاد کند و ما امروز برای تصمیم گیری‌ها نمی‌دانیم که چه شغل هایی نیاز است و رویکرد شغلی شهرها چیست.
اخباری تاکید کرد: کشورها در همه دنیا یک مرکز اطلاعات بازار کار دارند که بر اساس آن جهت گیری‌های شغلی را طبق برنامه‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت برنامه ریزی می‌کنند.
تنها ۳ هزار شغل در کشور وجود دارد
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی با بیان اینکه در دنیا ۱۲ هزار و۵۰۰ شغل وجود دارد، گفت: این در حالی است که در کشور ما تنها سه هزار شغل وجود دارد و ما ۹ هزار شغل از دنیا عقب هستیم.
اخباری افزود: این امر به دلیل نبود جهت گیری ها و بازار های شغلی است چرا که در دنیا از هر شغل ۲۰۰ شغل دیگر ایجاد می شود و با افراد با تخصص‌های مختلف تنها در آن زمینه مشغول به فعالیت هستند.
وی با بیان اینکه ۲۲ هزار رشته تخصصی پزشکی در دنیا وجود دارد گفت: این آمار در ایران تها ۵۰۰ تخصص است و ما در این زمینه ۱۹ هزار و ۵۰۰ تخصص عقب هستیم.
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی تاکید کرد: وظیفه ما تنها تربیت کارشناسان و متخصصین در رشته‌های مختلف است و این دانشگاه به هیچ عنوان به دنبال ایجاد تحصیلات تکمیلی در دانشگاه علمی کاربردی نیست.
اخباری افزود: تربیت دانشجویان ارشد وظیفه دانشگاه علمی کاربردی نیست چرا که ۸۵ درصد از دانشگاه‌های کشور رشته های کارشناسی ارشد را دارند.
وی ایجاد مهارت آموزی و فناوری و اقتصاد دانش بنیان را از اهداف اصلی دانشگاه علمی کاربردی برشمرد و اظهار داشت: عدم اتلاف وقت، انرژی و منابع افرادا در راستای مهارت آموزی گونه ای کاردانشجویان به صورت مستقیم وارد بازار کار شوند از اهداف این دانشگاه است.
فعالیت ۸۰ مرکز جامع علمی کاربردی در کشور متوقف شده است
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی با بیان اینکه ۸۰ مراکز علمی کاربردی در سطح کشور کیفیت لازم آموزشی را نداشته اند، گفت: تربیت دانشجویان درسطح مطلوب برای ورود به بازار کار اولین اولویت دانشگاه علمی کاربردی است.
اخباری اظهار داشت: دانشگاه هایی که از کفیت لازم برای تربیت دانشجو برخوردار نباشند از فعالیت آنها جلوگیری می شود.
وی افزود: برخی از این مراکز نیز به دلیل به حد نصاب نرسیدن دانشجو در آستانه تعطیلی قرار دارند.

مرکز تربیت معلم غرب کشور در همدان راه اندازی می شود
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی گفت: با توجه به پتاسیل های موجود در همدان مرکز تربیت معلم غرب کشور در همدان راه اندازی می شود.
اخباری تصریح کرد: هم اکنون استانداران برخی ازشهرهای همجوار همدان خواستار ایجاد مرکز تربیت معلم غرب کشور در این استانها هستند که با توجه به ظرفیت های شهر همدان این امتیاز به شهر همدان داده می شود.
همکاری مدرسینی که از نظر علمی و تخصصی مورد تایید قرار نگیرند متوقف می شود
رئیس دانشگاه جامع علمی کابردی اظهار داشت: هم اکنون ۵۰ هزار مدرس در دانشگاه‌های جامع علمی کاربردی سراسر کشور مشغول به فعالیت هستند که تنها ۱۰ درصد آنها خبره هستند که این آسیب جدی در دانشگاه است.
اخباری افزود: ۶۰ درصد از دروس این دانشگاه مهارتی است و اساتیدی که می‌خواهند با این دانشگاه همکاری کنند باید از نظر تخصص و مهارت در سطح بالایی باشند.
وی گفت: در راستای غربالگری اساتید از نظر مهارتی و تخصص کلاس‌های آموزش دو روزه در سراسر کشور برگزار می‌شود که در صورت عدم دریافت امتیاز همکاری مدرسین با این دانشگاه متوقف می شود.
اخباری افزود: تا کنون ۲۰ هزار کد مدرسینی که نتوانسته اند امتیاز لازم را کسب کنند غیر فعال شده است.

نوشتهٔ پیشین
تعداد دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه زنجان افزایش می‌یابد‌
نوشتهٔ بعدی
۸۵ درصد دانشگاه های کشورهای توسعه یافته علمی کاربردی است

پست های مرتبط

نتیجه‌ای پیدا نشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست
Cresta Help Chat
Send via WhatsApp
error: Content is protected !!