سخت‌گیری دانشگاه اصفهان در پذیرش دانشجویان مهمان و انتقالی

کنکوران

معاون آموزش دانشگاه اصفهان گفت: به دلیل مشکلات و اعتراضی که اساتید داشتند به همه دانشگاه‌ها اعلام کردیم که در رشته فنی و مهندسی پذیرش دانشجوی انتقالی و مهمان نداریم و در سایر رشته‌ها نیز این پذیرش با توجه به شرایطی که در آیین‌نامه مندرج است، قابل بررسی است.
سید ابراهیم میرشاه جعفری در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس دانشگاهی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه اصفهان، درباره نقل و انتقال دانشجویان در دانشگاه اصفهان با بیان اینکه در آیین‌نامه نقل و انتقال دانشجو شرایطی وجود دارد که بنا بر آن، نمی‌توان هر دانشجویی را به عنوان نقل و انتقال پذیرفت، افزود: دانشکده‌های فنی و مهندسی و علوم پایه استدلال داشتند که اگر یک دانشجو در انتخاب اول خود در دانشگاه اصفهان قبول نشده، پس سطح دانش او نسبت به سایر دانشجویان این دانشگاه کمتر است. استدلال اساتید نیز این بود که وقتی از دانشگاه‌های اطراف که سطح علمی پایین‌تری نسبت به دانشجویان دانشگاه اصفهان دارند، دانشجو می‌پذیرید ما با دو دسته دانشجو رو به رو می‌شویم؛ گروهی که دانشجویان دانشگاه اصفهان هستند و سطح اطلاعاتی لازم را دارند و گروهی که انتقالی‌ یا مهمان هستند و سطح دانش آن‌ها پایین‌تر است. از این جهت استاد نمی‌تواند مباحث را همراه و هم سو پیش ببرد. همین موجب اعتراض اساتید و درخواست برای جلوگیری از گرفتن دانشجویان انتقالی و مهمان شد.

میرشاه جعفری اضافه کرد: معاونت آموزش استدلال اساتید را صحیح می‌داند، اما بالاخره نقل و انتقالات دانشجو فلسفه‌ای دارد و تعدادی از دانشجویان بعد از قبولی در دانشگاه‌ها مشکلاتی پیدا می‌کنند که طاقت فرساست و دانشجو و خانواده‌اش را تحت تأثیر قرار می‌دهد. به عنوان نمونه ممکن است فوت یا بیماری صعب‌العلاجی در خانواده دانشجو اتفاق بیفتد که شاید خانواده را تا فروپاشی پیش ببرد. بنابراین بخشی از استدلال‌ها اخلاقی و انسانی است.

وی تصریح کرد: به دلیل مشکلات و اعتراضی که اساتید داشتند به همه دانشگاه‌ها اعلام کردیم که در رشته فنی و مهندسی انتقالی و مهمان نداریم و در سایر رشته‌ها نیز با توجه به شرایطی که در آیین‌نامه مندرج است، موارد مهمان و انتقالی قابل بررسی است.

معاون آموزش دانشگاه اصفهان با اشاره به روند راه‌اندازی رشته‌های جدید در این دانشگاه اضافه کرد: دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی پس از تحقیقات خود رشته‌هایی را برای راه‌اندازی پیشنهاد می‌دهد، سپس در ستاد برنامه‌ریزی و شورای سیاست‌گذاری دانشگاه با حضور نمایندگان گروه‌های مختلف، این موارد بررسی می‌شود.

میرشاه جعفری گفت: اگر لازم باشد از افراد صاحب نظر در راه‌اندازی رشته و دستگاه‌های ذی‌نفع دعوت می‌شود و بر اساس نیازها و طرح آمایش استان که توسط دانشگاه اصفهان انجام شده ممکن است پیشنهاد‌هایی پذیرفته یا رد شود. اگر پذیرفته شد به شورای دانشگاه می‌رود و اصلاحیه‌های لازم داده می‌شود و اگر مصوبه گرفت به وزارت علوم ارسال می‌شود.

وی افزود: شاخص‌های جدیدی را در راه‌اندازی رشته‌های جدید به کار گرفتیم و به جای رویکرد کمی به رویکرد کیفی توجه کردیم، بنابراین سعی داریم برای رشته‌هایی مجوز بگیریم که نیاز کشور باشد و راه‌اندازی آن گره و تنگنایی در حوزه‌هایی همچون صنعت یا علوم انسانی رفع کند. به دفاتر گروه‌ها نیز ابلاغ شده که باید مأموریت گرا عمل کنند.

معاون آموزش دانشگاه اصفهان اضافه کرد: بازنگری در رشته‌های موجود هم یکی از کارهایی است که در دانشگاه اصفهان هر پنج سال یک بار انجام می‌شود که باید سرفصل‌های جدید را بر اساس جدیدترین رفرنس‌های دنیا در حوزه مربوط به خود طرح کنند. خوشبختانه در شرایطی هستیم که اکثریت رشته‌های دانشگاه اصفهان دوره پنج‌ساله خود را تمام کرده‌اند و در سرآغاز یک دوره جدید قرار داریم که در باز تعریف به جهت‌گیری‌ها، سیاست‌های وزارتخانه و مأموریت گرا عمل کردن تأکید داریم.

میرشاه جعفری تصریح کرد: به گروه‌ها اعلام کردیم که اگر بازنگری در سرفصل‌ها و رشته خود را انجام ندهند به آن‌ها دانشجو نخواهیم داد و از این اهرم‌ها به این دلیل استفاده می‌کنیم که احساس وظیفه بیش‌تری کنند و در زمان معین بازنگری‌ها صورت بگیرد.

وی در پاسخ این پرسش که در برخی گروه‌ها انتخاب واحد به معنای دقیق کلمه وجود ندارد و دانشجویان موظف به انتخاب دروسی هستند که گروه‌ها ارایه می‌کنند، گفت: در هر مقطع درس‌های تخصصی، پایه و اختیاری وجود دارد. دروس تخصصی و پایه را باید همه دانشجویان بگذرانند و در انتخاب دروس اختیاری آزاد هستند.

معاون آموزش دانشگاه اصفهان افزود: تعداد دروس اختیاری می‌تواند بالا باشد، به عنوان نمونه ممکن است در یک گروه ۱۶ واحد درس اختیاری ارایه شود، اما دانشجویان تنها باید شش واحد بگذرانند.

میرشاه جعفری با بیان اینکه در این مورد با چند نکته مواجه هستیم، ادامه داد: دانشگاه یک سقف و کفی برای کلاس‌ها قرار می‌دهد و می‌گوید که برای تشکیل کلاس تعداد دانشجویان نباید به عنوان نمونه از ۱۵ نفر کمتر شود. اگر توزیع پراکندگی را باز بگذاریم ممکن است هیچ کلاسی تشکیل نشود و ۶ نفر یک درس را انتخاب کنند، چهار نفر درس دیگری را و سه نفر یک درس دیگر را بگیرند که در نتیجه هیچ کلاسی به حد نصاب نمی‌رسد.

وی در پایان با اشاره به تدابیری که در گروه‌ها برای رفع این مشکل در نظر گرفته شده است، اضافه کرد: با توجه به جهت‌گیری ویژه‌ای که در هر گروه و گرایش خاص مطرح است و کمک مؤثری که هر درس می‌تواند به آماده‌سازی ذهن دانشجو برای گذراندن دروس تخصصی داشته باشد، تعدادی از دروس اختیاری ارایه و از بین آن‌ها دانشجویان دست به انتخاب می‌زنند. به همین دلیل دست دانشجویان در انتخاب دروس اختیاری بسته نیست، البته خیلی هم باز نیست.

نوشتهٔ پیشین
زمان آغاز سال تحصیلی دانشگاه تهران / ثبت نام از ۷ شهریور
نوشتهٔ بعدی
برنامه‌های دانشگاه آزاد اسلامی برای ارتقای کیفیت رشته‌های علوم پزشکی

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست
Cresta Help Chat
Send via WhatsApp
error: Content is protected !!