پذیرش بومی : بومی گزینی در نظام آموزش عالی کشور از سال ۶۹ تاکنون به شکل های مختلف اجرا شده و امسال نیز در برخی از رشته ها و دانشگاهها امتیازات خاصی برای داوطلبان بومی در نظر گرفته شده است.
به گزارش خبرنگار مهر، بومی گزینی در نظام آموزش عالی کشور با هدف ایجاد توازن بین عرضه و تقاضا مطرح و از سال ۶۹ تاکنون به شکل های مختلف اجرا شده است. با این نوع گزینش بومی در برخی از رشته ها و دانشگاهها امتیازات خاصی برای داوطلبان بومی آن رشته و دانشگاه در نظر گرفته می شود.
سابقه گزینش بومی در نظام آموزش عالی ایران به سال ۱۳۶۵ برمی گردد که تا سال ۱۳۶۸ ادامه یافت. در آن سالها تمامی استانهای کشور (به جز تهران) به ۸ ناحیه تقسیم شدند و بومی گزینی در سالهای ابتدایی اجرا تنها در قالب ناحیه ای مطرح بود.
کلیه داوطلبانی که محل اخذ مدرک دو سال آخر متوسطه آنان در یکی از این ناحیه ها بود، بومی آن ناحیه محسوب می شدند. کاردان فنی برق-الکترونیک در گروه علوم ریاضی و فنی، پرستاری و مامایی در گروه علوم تجربی و همه رشته های دبیری در گروه علوم انسانی، برخی از رشته های بومی بود.
پژوهشها و بررسی های سال های ۱۳۶۵ تا ۱۳۶۹ حاکی از این بود که مشکلات آموزشی دانشگاهها از قبیل مشروطی، اخراجی و افت تحصیلی دانشجویان در آن سالها از یک سو و نداشتن یا نامناسب بودن خوابگاهها و عدم دسترسی به حداقل امکانات رفاهی لازم دانشجویان، فشار روانی پذیرفته شدن در مکانی دور از محل زندگی و خانواده و اثرات روانی و اجتماعی منفی ناشی از آن از سوی دیگر، با یکدیگر مربوط بوده و باعث افت تحصیلی دانشجویان شده است.
در سال ۱۳۶۹ با توجه به گسترش رشتههای تحصیلی و ماهیت هر رشته و توسعه مراکز آموزش عالی در سطح کشور، طرحی در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید که باعث تغییرات عمده در گزینش بومی شد.
از جمله این تغییرات این بود که رشته ها به چهار دسته رشته های استانی، ناحیه ای، قطبی و کشوری تقسیم شدند و ملاک تعیین بومی بودن، محل اخذ مدرک تحصیلی سه سال آخر دوره متوسطه برای داوطلبان بود. هر چند طی سالهای بعد این طرح تغییرات بسیار جزئی داشت، ولی اصل گزینش بومی کنونی را می توان از نتایج مصوبه مذکور دانست.
مهمترین اهداف بومی گزینی:
۱- کاهش مشکلات اقامتی و معیشتی دانشجویان و دانشگاه (نظیر مشکل کمبود خوابگاه، افت تحصیلی ناشی از دوری خانواده و مشکلات اقتصادی)
۲- کاهش مهاجرت های درون کشوری
۳- امکان قبولی بیشتر داوطلبان هر ناحیه با توجه به امتیازات در نظر گرفته شده در رشتههای واقع در استان بومی
نحوه تعیین استان بومی
اولین مرحله در انجام گزینش بومی، تعیین استان بومی هر داوطلب است و برای تعیین استان بومی هر داوطلب، در صورتی که محل اخذ مدرک تحصیلی سه سال آخر دوره متوسطه برای داوطلبان نظام قدیم و محل اخذ مدرک پیش دانشگاهی و دو سال آخر دبیرستان برای داوطلبان نظام جدید در یک استان باشد، داوطلب بومی آن استان تلقی می شود.
در صورتی که محل اخذ مدرک تحصیلی سه سال آخر داوطلبی در یک استان نباشد، استان محل تولد داوطلب به عنوان استان بومی وی در نظر گرفته میشود. مثال زیر این موضوع را تشریح می کند.
برای مشاهده متن اصلی خبر اینجا کلیک کنید