کارگاه آنالیز داده های توالی یابی NGS و سنگر در موسسه تخصصی ژنتیک پزشکی کنکوران

آنالیز NGS

کارگاه آنالیز داده های توالی یابی NGS و سنگر به صورت کاملا کاربردی-آنالیز داده های به دست آمده از توالی یابی NGS و سنگر- با ارائه گواهی قابل ترجمه در خارج از کشور

پیشرفت هایی که در زمینه ی تکنیک های مولکولی و سلولی اتفاق افتاده است در پیشبرد اهداف علوم مختلف بسیار حائز اهمیت می باشد. تقریبا از دهه ی 1990، شاهد پیشرفت های چشمگیری در حوزه ی تکنیک های توالی یابی بوده ایم. اگر چه این تکنیک ها همواره در ارتباط تنگاتنگی با علم ژنتیک بوده اند و بیشتر با این رشته شناخته می شوند، اما امروزه سایر علوم همچون هماتولوژی، ایمنولوژی، میکروبیولوژی، ویروس شناسی از این تکنیک ها هم در سطح تحقیقاتی و هم در سطح بالینی بهره می برند؛ همچنان که در سال های اخیر در رابطه با بیماری کرونا شاهد نقش پر رنگ این تکنیک ها در زمینه ی تشخیص، واکسیناسیون و معرفی مناسبترین روش های درمانی برای این بیماری بر پایه ی این تکنیک ها بوده ایم.

فراگیر بودن و کاربرد همه جانبه ی تکنیک های توالی یابی، یادگیری آن را به یکی از ضروریات برای همه ی دوستانی که در حوزه ی رشته های علوم زیستی در حال تحصیل و یا مشغول به فعالیت می باشند، تبدیل کرده است. بدین ترتیب این افراد می توانند در دنیای امروز با به روزرسانی توانمندی ها و اطلاعات خود در مورد متدها و تکنیک های به روز تحقیقات و مطالعات با نتایج بالینی ارزشمندی ارائه دهند. در همین راستا موسسه کنکوران به عنوان اولین موسسه تخصصی ژنتیک پزشکی در سطح کشور اقدام به برگزاری کارگاه با استفاده از داده های بالینی توالی یابی سنگر (Sanger) و NGS (Next Generation Sequencing) کرده است که از جمله ویژگی های متمایز کننده ی این دوره نسبت به دوره های ارائه شده ی موجود می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  1. در درجه ی اول این دوره توسط یک موسسه تخصصی ژنتیک در حال برگزاری می باشد و به دلیل دید تخصصی مدرسین نسبت به علم ژنتیک پزشکی، این دوره به شکلی کاربردی تر و حرفه ای تر به دوستان تدریس خواهد شد.
  2. اساتید این دوره که از متخصصین رشته ی ژنتیک پزشکی می باشند، علاوه بر فعالیت در حوزه های تحقیقاتی به دلیل ارتباط مستقیم و مستمر با دیتاهای بالینی، تسلط بالایی بر این تکنیک ها و آنالیز دیتاهای آن ها دارند و تدریس را براساس دیتاهای بالینی بیماران و آنالیز این دیتاها و مشاوره های ژنتیک واقعی انجام می دهند؛ که همین مسئله بستر را فراهم می آورد تا دوستان با آنالیز در شرایط واقعی به صورت کاربردی آشنا شوند.
  3. این دوره جامع ترین و کاملترین دوره ای است که در سطح کشور در حال برگزاری است و تمام مطالب از سطح مبتدی تا حرفه ای را بدون هیچ گونه نیاز به آشنایی قبلی با این تکنیک ها و آنالیز آن ها پوشش می دهد. همانطور که در سرفصل ها ذکر گردید از آشنایی مقدماتی تا ابزارهای بیوانفورماتیکی و نرم افزارهای مربوطه همگی در رابطه با کارهای بالینی و تحقیقاتی مورد بررسی قرار می گیرند.
  4. در این دوره تلاش بر این است تا دوستان بتوانند از هر رشته از جمله میکروبیولوژی، زیست شناسی سلولی و مولکولی هماتولوژی و سایر رشته های زیستی در پایان دوره بتوانند به دیدی تحلیلی دست یابند و به عنوان آنالیزور با دیدی جامع و به صورت حرفه ای به فعالیت بپردازند.

با توجه به گسترش روز افزون استفاده از توالی یابی ژنوم ها در تشخیص بیماری های ژنتیکی، استفاده در آزمایشگاه های تحقیقاتی، توسعه داروها، استفاده از داده های حاصل از توالی یابی ها در صنایع و همچنین در بسیاری از موارد تصمیم گیری های تولید مثلی توسط داده های حاصل از توالی یابی امروزه در همه دنیا آنالیز داده های حاصل از توالی یابی ها به عنوان یک شغل پردرآمد محسوب می باشد که کشور ما نیز از این قاعده مستثنی نیست و در صورت تسلط به آنالیز داده های مربوط به توالی یابی خصوص  NGS می توان فرصت های شغلی با درآمد مناسبی کسب کرد، لذا دوره حاضر علاوه بر افزایش دانش و توسعه فردی شما عزیزان می تواند عرصه های شغلی جدیدی را برای شما گسترش دهد.

🔰 مباحث دوره :

1. اصول Practicalو بالینی کار با Database های ژنتیکی ( ensemble، UCSC، NCBI)
2. توضیح انواع Sequencing (Sanger، Pyrosequencing)
3. گایدلاین ACGS و دیگر گایدلاین های مرتبط با توالی یابی
4. توضیح و تفسیر Prediction Software Tools
5. توضیح و تفسیر گایدلاین ACMG ، Sherloc و گایدلاین ریپورت واریانت های کنسر
6. معرفی سایت های Varsome و Intervar، Clinvar، CADD، TCGA، Phenolyzer
7. یافتن واریانت ها در یک توالی ، یافتن موقعیت آن در DNA و نامگذاری آن ها
8. آموزش نرم افزارهای Mutation Surveyor ، Chromas، Finch TV، Sequence Scanner
9. تفاوت Blast و Blat و استفاده ازآنها در فرایند یافتن جهش و واریانت ها
10. نحوه نامگذاری واریانت ها بر اساس HGVS
11. بررسی حضور واریانت ها در جایگاه های UTR، جایگاه اتصال miRNA، جایگاه اتصال TF
12. Troubleshootingمشکلات ایجاد شده طی روند Sequencing
13. انواع پلتفرم های NGS و کیت های Library preparation و تفاوت های آنها، آشنایی با داده های NGS
14. QC فایل fast Q و trimming
15. Alignment و Mapping
16. Variant Calling و Annotation
17. استراتژی های filtering، تایید و confirm کردن واریانت(های) مورد نظر
18. نحوه گزارش و ریپورت نویسی
19. آنالیز Case های بالینی
20. یافته های ثانویه در توالی یابی NGSو رویکرد به آنها

در پایان لازم به ذکر است که علی رغم گستردگی دوره و جامعیت مطالبی که ارائه خواهند شد تلاش بر آن بوده است تا مناسب ترین قیمت برای این دوره در نظر گرفته شود تا دوستان در تمامی رشته ها بتوانند از این دوره ی تخصصی بهره مند شوند.

برای مشاوره، دریافت اطلاعات بیشتر و ثبت نام با ما تماس بگیرید:

۰۲۱-۶۶۵۷۴۱۸۲ – ۰۲۱-۶۶۹۰۸۰۶۲

۰۹۹۰۳۷۷۵۴۲۳ – ۰۹۰۲۷۸۱۰۳۵۷ – 09026702056

همچنین در پایین همین صفحه می توانید از طریق آیکون شناور واتساب از طریق نرم افزار واتساب به صورت مستقیم با ما در ارتباط باشید.

پی نوشت: کارگاه آنالیز داده های توالی یابی NGS و سنگر

, , , ,
نوشتهٔ پیشین
مصاحبه_دکتری وزارت بهداشت، ایستگاه ارائه یا پرزنتیشن علمی
نوشتهٔ بعدی
جهش های کسب_عملکرد و نحوه توارث آنها

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست
Cresta Help Chat
Send via WhatsApp
error: Content is protected !!