تدریس ژنتیک : تدریس فصل سوم ژنتیک پزشکی امری (ایمری) جلسه چهارم

تدریس ژنتیک : تدریس فصل سوم ژنتیک پزشکی امری (ایمری) جلسه چهارم

عدم تفکیک کروموزوم ها Nondisjunction می تواند در مراحل متفاوتی رخ دهد:

۱-در تقسیم اولی میوزی:

در صورتی که عدم تفکیک کروموزمی در تقسیم اول میوزی اتفاق بیافتد در این حالت نیمی از گامت های حاصل نسبت به کروموزوم تفکیک نشده دیزومی بوده و نیمی دیگر نولی زومی می باشد.

در گامت های دیزومیک کروموزوم های حاضر از هومولوگ های متفاوت می آیند. چون در این حالت در میوز اول دو کروموزوم هومولوگ بجای آنکه از یکدیگر جدا شده هرکدام به یکی از سلول های حاصل بروند باهم به یک سلول رفته و در میوز دوم کروماتید هر کدام از این هومولوگ ها از یکدیگر شده با کروماتید هومولوگ دیگر به یک سلول می روند پس دو کروموزم مشابه موجود در سلول حاصل هر کدام یکی از کروماتید های هومولوگ های متفاوت بوده اند که یکی منشا پدری داشته یکی مادری.

۲-در تقسیم دوم میوزی:

در صورتی که عدم تفکیک کروموزومی در تقسیم دوم میوزی اتفاق بیافتد به صورت تئوری نیمی از گامت ها طبیعی می باشند، نیمی یک چهارم از آن ها دچار دیزومی بوده و یک چهارم گامت های نولی زومی می باشند. در این حالت در گامت دیزومیک هر دو کروموزوم هومولوگ یک دیگر می باشند. چون در این حالت عدم تفکیک باعث شده است که در مرحله میوز دوم کروماتید های خواهری یک هومولوگ از یکدیگر جدا نشده و هردو به یک گامت بروند. در این حالت این کروماتید های که منشا کروموزوم های جدید می باشند یا منشا پدری داشته یا مادری

۳-در تقسیمات میتوزی اولیه پس از تشکیل زیگوت:

در این حالت به علت عدم تفکیک کروموزومی حین میتوز یکی از سلول های حاصل به علت عدم تفکیک صحیح در مورد کروموزوم دچار اشکال شده به صورت مونوزومیک خواهد بود و یکی از سلول ها به شکل تریزومیک.

در این حالت اگر دقیقا اولین تقسیم بعد از تشکیل زیگوت دچار اختلال شده باشد یکی از سلول های دختری مونوزمیک بوده یکی تریزومیک که به احتمال قوی سلول مونوزومیک خواهد مرد و تنها سلول های تریزومیک باقی می مانند.

در صورتی که تقسیم دچار اختلال شده یکی از تقسیمات اولیه و نه دقیقا اولین میتوز باشد در این حالت کلون هایی از سلول های عادی کلون هایی از سلول های مونوزومیک و کلون هایی از سلول های تریزومیک خواهیم داشت که باز به احتمال قوی کلون های سلول های مونوزمیک از بین خواهند رفت (تدریس ژنتیک ).

عدم تفکیک کروموزومی
انواع متفاوت عدم تفکیک کروموزومی و نتایج آنها

.

مطالب مرتبط :

تدریس ژنتیک پزشکی : تدریس فصل سوم ژنتیک پزشکی امری (ایمری) جلسه پنجم

تدریس ژنتیک : تدریس فصل سوم ژنتیک پزشکی امری (ایمری) جلسه سوم

تدریس ژنتیک پزشکی

کارشناسی ارشد ژنتیک انسانی در یک نگاه، تعریف، رشته های مجاز، دروس و ضرایب، منابع، زمان آزمون ۹۷-۹۶

منابع مطالعاتی کنکور کارشناسی ارشد ژنتیک انسانی

کلاس های آمادگی کنکور کارشناسی ارشد ژنتیک انسانی

در پایان به دانشجویانی که تمایل دارند از مباحثی که از ژنتیک پزشکی ایمری در کانال ژنتیک پزشکی متعلق به همین سایت تدریس می شود استفاده کنند پیشنهاد می گردد از طریق این لینک به کانال ژنتیک پزشکی بپیوندند.

, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,
نوشتهٔ پیشین
تحصیل سومین گروه دانشجویان خارجی در پردیس کیش دانشگاه تهران
نوشتهٔ بعدی
وزارت علوم در هفته ای که گذشت

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست
Cresta Help Chat
Send via WhatsApp
error: Content is protected !!