تفاوت دکتری ژنتیک پزشکی و ژنتیک مولکولی

دکتری ژنتیک پزشکی(وزرات بهداشت) و دکتری ژنتیک مولکولی(وزارت علوم) علی رغم وجود برخی از شباهت ها از جمله هم پوشانی در مباحث پایه ای ژنتیک و همکاری در برخی زمینه های تحقیقاتی، هم در سطح ازمون و هم شرایط شغلی با هم تفاوت هایی دارند که در ادامه با محوریت شرایط کنونی ایران به بررسی مهم ترین این موارد خواهیم پرداخت.
با توجه به اینکه ازمون دکتری ژنتیک مولکولی و ژنتیک پزشکی به ترتیب توسط وزارت علوم و وزارت بهداشت به صورت کاملا مستقل برگزار می گردد؛ زمان برگزاری ازمون ها و دروس امتحانی متفاوت می باشد.
سوالات آزمون دکتری ژنتیک مولکولی از دروس و مباحث بیوشیمی، بیوفیزیک، میکروبیولوژی، ژنتیک انسانی، سیتوژنتیک، مهندسی ژنتیک، زیست سلولی و مولکولی، استعداد تحصیلی و زبان عمومی طرح می گردد و زمان برگزاری آزمون اسفندماه می باشد؛ در صورتیکه دروس و مباحث ازمون دکتری وزرات بهداشت شامل مباحث ژنتیک پزشکی و مولکولی، بیوشیمی بالینی، استعداد تحصیلی و زبان می باشد. لازم به ذکر است که تمامی سوالات بخش ژنتیک و بیوشیمی آزمون دکتری وزرات بهداشت از ۸ منبع معرفی شده برای درس ژنتیک وزرات بهداشت طرح می گردد (منابع دکتری ژنتیک پزشکی). زمان برگزاری این آزمون هم تیرماه می باشد.
در زمینه ی شغلی، ژنتیک پزشکی در ایران همواره مورد توجه ویژه قرار گرفته است؛ بدین جهت که دانش آموختگان این رشته می توانند پس از اخذ مدرک دکتری و گرفتن شماره نظام پزشکی در زمینه ی مشاوره ی ژنتیک و یا به عنوان مسئول فنی آزمایشگاه فعالیت نمایند. علاوه بر موارد ذکر شده این افراد می توانند در سایر مشاغل همانند دانش آموختگان دکتری ژنتیک مولکولی در مراکز تحقیقاتی و یا مراکز دارای بخش های مرتبط با ژنتیک همچون مراکز پزشکی قانونی و یا به عنوان اعضاء هیات علمی دانشگاه ها به فعالیت بپردازند.
در مجموع ژنتیک پزشکی به علت منابع معرفی شده منسجم برای آزمون دکتری و فرصت های شغلی بسیار جذاب، همواره اشتیاق فراوانی را در میان دوستداران علم ژنتیک برای ادامه ی تحصیل در مقطع دکتری این رشته پدید آورده است. با توجه به رقابت سنگین موجود و اهمیت بالای تسلط بر مباحث تخصصی در قبولی آزمون، مجموعه کنکوران بستری را فراهم آورده است تا دوستان بتوانند با آمادگی کامل این آزمون را با موفقیت پشت سر بگذارند. ما مفتخریم تا در تمامی لحظات سرنوشت ساز این تصمیم در جهت دستیابی به این هدف مهم یاریگر شما باشیم.

بازارکار، نحوه قبولی، نحوه درس خواندن، منابع و و و هر آنچه در مورد دکتری ژنتیک پزشکی باید بدانید!

نوشتهٔ پیشین
مهر نظام پزشکی ژنتیک
نوشتهٔ بعدی
فوری، نتایج نهایی قبولی دکتری ژنتیک پزشکی سال 1402-1403 اعلام شد

پست های مرتبط

نتیجه‌ای پیدا نشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست
Cresta Help Chat
Send via WhatsApp
error: Content is protected !!