موفقیت ایران در تولید ستون‌های استخراج DNA

موفقیت ایران در تولید ستون‌های استخراج DNA

یک شرکت دانش‌بنیان داخلی توانسته با بومی‌سازی دانش فنی، تولید ستون‌های استخراج DNA و RNA مورد نیاز آزمایشگاه‌های ژنتیک مولکولی و پزشکی را تامین کند.

شرکت‌های خارجی تولیدکننده این محصول، دانش فنی را به انحصار خود در آورده و در اختیار کشور دیگری قرار نمی‌دهند، اما جمهوری اسلامی ایران از مهندسی معکوس فراتر رفته و با دانش فنی بومی خود و  به شیوه‌ای انحصاری توانست  این ستون را با موفقیت تولید نماید.

به گزارش کنکوران به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، اسیدهای نوکلئیک فصل مشترک همه جانداران است و از زنجیره‌های طویل مولکولی که مهم‌ترین اطلاعات ژنتیکی را در داخل خود دارند تشکیل شده و جایگاه  مهمی را در بروز و شناخت ویژگی‌های وراثتی به خود اختصاص داده‌اند.

برای استخراج این اسیدهای نوکلئیک حامل اطلاعات ژنتیکی، از ستونهای مخصوص استخراج استفاده می شود. تولید این ستونهای استخراج که در کیت های خالص سازی بکار می رود اگر چه بسیار پر کاربرد و حائز اهمیت فراوانی هستند اما تاکنون در انحصار آمریکا و کشورهای اروپایی و برخی کشورهای پیشرفته آسیایی بوده است.

یکی از شرکتهای دانش بنیان کشورمان موفق شده است برای نخستین بار، این ستونهای کیت استخراج DNA و RNA را بومی سازی کند. حسین کمال الدینی مدیر عامل این شرکت دانش بنیان از تولید ستون و کیت های استخراج DNA و RNA درکشور خبر داد و گفت: با این ستونها اسیدهای نوکلئیک از سلولها و بافتهای موجودات مختلف قابل استخراج است.

وی با بیان اینکه بافتهای مختلف موجودات حاوی اطلاعات ژنتیکی هستند ادامه داد: با این ستونها، اسیدهای نوکلئیک از بافت های مختلف بدن انسان مانند خون و بافتها، همچنین از باکتریها، قارچها و بافتهای مختلف گیاهان و حیوانات قابل استخراج است. ستونهای استخراج، اسیدهای نوکلئیک را از سایر ناخالصیهای درون سلولی مانند پروتئین ها، چربیها، قندها و نمکهای محلول،  جدا و در اختیار پژوهشگران ژنتیک قرار می دهد.

کمال‌الدینی از رضایت‌بخش بودن کارایی این محصول در آزمایشگاه‌ها گفت و ادامه داد: تولیدکنندگان کیت‌های استخراج DNA و RNA عمده‌ترین مشتری این محصول دانش‌بنیان هستند، فعالان آزمایشگاهی حوزه‌های پزشکی، گیاه‌پزشکی، دامپزشکی، میکروبیولوژی، خون و سلول‌های بنیادی از این کیت‌ها استفاده می‌کنند.

مدیر عامل شرکت زیست فن‌آوری زند به تولید سایر مواد و محلول‌های لازم در کیت‌های استخراج اشاره کرد و گفت: ستون استخراج جزء اصلی از مجموعه کیت استخراج DNA و RNA به شمار می‌رود و برای عملکرد صحیح، باید تمامی اجزای کیت نیز مهیا باشد که در این رابطه شرکت انواع کیت‌های خالص‌سازی نیز تولید شده است.

این فعال فناور، ایران ساخت بودن و کیفیت هم‌پای نمونه خارجی ضمن قیمت پایین‌تر را از ویژگی‌های مهم این محصولات می‌داند و ادامه داد: ستون‌های این کیت‌ها به طور کامل در ایران ساخته شده و تمام بخش‌های مورد نیاز در بازار داخل است.

این فعال فناور، ایران ساخت بودن و کیفیت هم‌پای نمونه خارجی ضمن قیمت پایین‌تر را از ویژگی‌های مهم این محصولات می‌داند و ادامه داد: ستون‌های این کیت‌ها به طور کامل در ایران ساخته شده و تمام بخش‌های مورد نیاز در بازار داخل است.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان افزود: تجهیزاتی که برای تولید این ستون‌ها در اختیار نداشتیم در شرکت طراحی و به کمک متخصصان داخلی و همکاری با صنعت ساختیم، به‌طوریکه تولید این ستون‌ها هم اکنون به مرحله نیمه‌صنعتی و تولید نیمه‌انبوه رسیده و ظرفیت تولید ماهانه ۲۵ هزار ستون فراهم شده است.

, , , , , , , , ,
نوشتهٔ پیشین
سومین کنگره بین المللی زیست پزشکی (ICB2019)
نوشتهٔ بعدی
دانلود رایگان کتاب بر هم کنشهای DNA-پروتئین DNA-Protein Interactions

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست
Cresta Help Chat
Send via WhatsApp
error: Content is protected !!