وزارت علوم در هفته ای که گذشت

حوزه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در هفته‌ای که گذشت، با اخبار متعددی روبه‌رو بوده است.


وزارت علوم، تحقیقات و فناوری این هفته با اخبار متنوعی روبه رو بوده که از جمله آنها می توان به لزوم اجرای متوازن سازی و کیفی سازی دانشجویان، حال و هوای اربعین در دانشجویان خارجی دانشگاه‌های کشور، تمدید ثبت نام در تکمیل ظرفیت رشته‌های جدید آزمون سراسری، سهم چهار برابری کشورهای اسلامی از تولید علم و راه‌اندازی دوره‌های ارشد خاص در دانشگاه علمی کاربردی اشاره کرد.

ثبت نام در تکمیل ظرفیت رشته‌های جدید آزمون سراسری تمدید شد
حسین توکلی مشاور عالی سازمان سنجش بیان کرد: داوطلبان آزمون سراسری با نمره کل مساوی و یا بزرگ تر از یک (با توجه به کارنامه نتیجه عملی اولیه) می توانند بر اساس ضوابط و شرایط مندرج تا ۲ آذر ماه با مراجعه به سایت سنجش واطلاع از کد رشته محل های مربوط نسبت به انتخاب کد رشته محل ها اقدام و به ترتیب اولویت در فرم انتخاب رشته ثبت کنند.

سهم ۴ برابری کشورهای اسلامی از تولید علم
محمدجواد دهقانی رییس پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) گفت: میزان رشد تولید علم کشورهای اسلامی ۶۳۸ درصد بوده که در مقایسه با رشد تولید علم دنیا ( ۸۷ درصد) معنادار است و خیزش و حرکت علمی کشورهای اسلامی را نشان می دهد. سهم تولید علم کشورهای اسلامی از ۱۰۸ درصداز سال ۲۰۰۰ به ۷٫۲ درصد در سال ۲۰۱۵ افزایش یافته به گونه ای که سهم کشورهای اسلامی در این دوره چهار برابر شده است.

متوازن سازی و کیفی سازی دانشجویان باید در دستورکار قرار گیرد
مجتبی شریعتی نیاسر معاون آموزشی وزارت علوم گفت: باید کیفی سازی آموزش و اشتغال در دانشگاه‌ها در اولویت اول قرار گیرد به طوری که برای تحقق این امر، اقداماتی از جمله همسو و هماهنگ کردن برنامه‌ریزی های مشخص در‌ آموزش‌های و تعامل بیش از پیش آموزش باید در دستور کار قرار گیرد.

مدرک گرایی آفتی بر سر راه سرعت تولید علم
طیبی رییس جهاد دانشگاهی بیان کرد: یکی از بزرگترین آفات موجود در جامعه، توجه به مدرک گرایی در کشور است که متاسفانه اکثر افراد فکر می کنند داشتن مدرک دلیلی برای جایگاه اجتماعی آنها می شود البته این مشکل هم وجود دارد که برخی سازمان های دولتی و غیردولتی با توجه به مدرک نیروی خود، افزایش حقوق را در نظر می گیرند.

طیبی بیان کرد: نتیجه این آفت همین می شود که در تولید رساله با مقالات نیابتی و.. مواجه شده ایم،هرچند که در شورای عالی انقلاب فرهنگی بصورت جدی همکاری با قوه قضاییه و نیروی انتظامی برای برخورد جدی با این موضوع مطرح شده است.

مراکز غیر مجاز اعزام دانشجو زیر ذره‌بین دستگاه‌های انتظامی
مجتبی شریعتی نیاسر معاون آموزشی وزارت علوم بیان کرد: تقلب در جامعه وجود دارد و بیشتر از آنچه مجاز است، موسسه غیر مجاز تاسیس می شود. حتی تابلوهایشان را بر فراز موسسه غیر مجازشان نصب می کنند. این موضوع بیش از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به قوه قضاییه مربوط می شود.

معاون آموزشی وزارت علوم بیان کرد: البته در مورد موضوعاتی که ما مطلع شویم و در حوزه ماموریت ما باشد، رسیدگی های لازم را انجام می دهیم.

۴۵۰ میلیون اعتبار برای ساخت مجتمع فرهنگی در دانشگاه تهران
مجید سرسنگی معاون فرهنگی دانشگاه تهران اظهار داشت: مجتمع بزرگ فرهنگی ویژه دانشجویان و اساتید و کارکنان دانشگاه تهران به زودی احداث می شود. این پروژه در مرحله اولیه ساخت است که امیدواریم هرچه سریع‌تر این فضای فرهنگی به بهره‌برداری کامل برسد.

‌سرسنگی گفت: طبق برآوردهای انجام‌شده، حدود ۴۵۰ میلیون تومان در فاز اول برای این مجتمع نیاز است.

راه اندازی دوره های ارشد خاص در دانشگاه علمی کاربردی
محمدحسین امید سرپرست دانشگاه جامع علمی کاربردی با اشاره به تقاضای دانشگاه جامع برای اخذ مجوز دوره‌های ارشد(پژوهش محور) عنوان کرد: راه اندازی دوره‌های ارشد پژوهش محور در رشته‌هایی خاص و محدود از جمله برنامه‌های دانشگاه است. در همین زمینه درحال رایزنی و گفت و گو با نهادهای بالادستی هستیم تا بتوانیم آن‌ها را توجیه و قانع کنیم تا مجوزهای لازم را صادر کنند.

تشکیل کمیته ویژه رسیدگی به تخلفات و سرقت علمی
در پی گزارش مجلات علمی nature و Springer درخصوص سرقت علمی در تعدادی از مقالات مربوط به اعضای هیات علمی دانشگاه های وابسته به وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، وزارت علوم تحقیقات و فناوری و سه واحد از ۵۰۵ واحد و مرکز آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی کمیته ای ویژه برای پیگیری آن دسته از مقالات که مربوط به اعضای هیات علمی این دانشگاه است، تشکیل داد.

براساس دستور دکتر حمید میرزاده رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، مسئولیت این کمیته با معاونت پژوهشی و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی است و معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی، دفتر حقوقی، حراست سازمان مرکزی و دبیرخانه هیات انتظامی رسیدگی به تخلفات هیات علمی اعضای آن را تشکیل می دهند.

ثبت‌نام ۲۰۰ دانشجوی خارجی در دوره‌های مجازی واحدهای بین‌الملل دانشگاه آزاد
داوود صالح فکر مدیر امور بین‌الملل و برون مرزی دانشگاه آزاد اسلامی اعلام کرد: با طراحی پورتال ویژه متقاضیان خارج از کشور به صورت سراسری آنها می‌توانند در مقطع ارشد و دکتری به صورت اینترنتی تحصیل کنند.

به گفته وی، ثبت‌نام در پورتال واحدهای خارج از کشور آغاز شده است و تا به امروز ۲۰۰ نفر از متقاضیان تحصیل در واحدهای بین‌الملل دانشگاه آزاد اسلامی در سراسر دنیا در این پورتال ثبت‌نام کرده‌اند.

مدیر امور بین‌الملل و برون مرزی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: شهریه واحدهای بین‌الملل هیچ تفاوتی با دانشجوهای داخل نمی‌کند و هدف از این کار جذب دانشجویان خارجی سراسر دنیا در این دانشگاه مردمی و بزرگ است.

اعزام دانشگاهیان به عتبات از اوایل بهمن ماه
محمدرضا فقیهی رییس ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان بیان کرد: در ‌دوره پانزدهم ۴۴۴ کاروان از دانشگاهیان به این سفر اعزام شدند که بیشترین اعزام ها از طریق هوایی صورت گرفته است. به احتمال زیاد ثبت نام دوره شانزدهم آذرماه انجام می شود که اعزام دانشجویان در بهمن، اسفند و فروردین صورت می گیرد و درواقع این دوره تا اواخر فروردین ادامه دارد.

حال و هوای اربعین در دانشجویان خارجی دانشگاه‌های کشور
محمد صمد حاج جباری مدیرکل دانشجویان غیرایرانی سازمان امور دانشجویان بیان کرد: برگزاری سلسله نشست ها و تبیین قیام امام حسین(ع) و عاشورا برای دانشجویان خارجی دانشگاه های کشور از برنامه هایی است که کارگروه فرهنگی برای دانشجویان غیرایرانی برنامه ریزی کرده است.

جباری تصریح کرد: دراین سلسله نشست ها که ویژه دانشجویان خارجی دانشگاه های کشور است چند نفر از دانشجویان غیر ایرانی و یک سخنران به صحبت درباره فرهنگ عاشورا می پردازند.

نوشتهٔ پیشین
تدریس ژنتیک : تدریس فصل سوم ژنتیک پزشکی امری (ایمری) جلسه چهارم
نوشتهٔ بعدی
لزوم کیفیت بخشی به فعالیت های آموزشی و پژوهشی دانشگاه ها

پست های مرتبط

نتیجه‌ای پیدا نشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست
Cresta Help Chat
Send via WhatsApp
error: Content is protected !!