دانشگاه جامع علمی کاربردی نیازمند همراهی فنی و حرفه ای است

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، محمد اخباری اظهار کرد: دانشگاه جامع علمی کاربردی دارای ویژگی های منحصر به فردی است که در قرن حاضر به عنوان یک دانشگاه مدرن دیده می شود.
وی در سومین گردهمایی سالانه مشترک مدیران کل سازمان آموزش فنی وحرفه ای کشور، تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان ها و روسای مراکز موسسه آموزش عالی افزود: این دانشگاه از نظر ساختاری یک دانشگاه نسل سومی است و به عبارت دیگر تنها دانشگاه نسل سوم کشور محسوب می شود.
اخباری اضافه کرد: این دانشگاه از دل صنعت، خدمات، کشاورزی، فرهنگ و هنر به وجود آمده است و در راستای اهداف عالی کشور که همانا مهارت آموزی است فعالیت می کند.
وی ادامه داد: بحث اول در این راستا ارتقاء کیفیت و استانداردسازی درون دانشگاه بر اساس نظام بین المللی آموزش است؛ اساس کار ما رتبه بندی است و همه سیستم های آموزشی تحقیقی و پژوهشی ما در قالب رتبه بندی اتفاق خواهد افتادکه این کار از مرداد ماه امسال در قالب بیش از ۲۵۰ شاخص در حال پیگیری است.
رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی گفت: حدود ۷۸ درصد از دانشجویان فارغ التحصیل دانشگاه جامع علمی-کاربردی شاغل هستند و این دانشگاه عرضه محور نیست بلکه تقاضا محور است که بر اساس نیاز روز بازار کار رشته های خود را تبیین می کند.
اخباری افزود: موضوع کار ما در راستای ارتقاء سطح مهارتی مدرسین دانشگاه است یعنی مدرسین ما باید مهارتی باشند که در حال حاضر یکی از مسائل مهم در دانشگاه جامع علمی-کاربردی همین مسئله است.
وی افزود: برای پیشبرد اهداف و ارتقاء دانشگاه جامع علمی-کاربردی در سه زمینه کیفیت دروس، ارتقاء سطح مهارتی مدرسین و ارتقاء سطح کیفی مراکز خود همکاری لازم و بایسته ای با سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور خواهیم داشت.
اخباری ادامه داد: در تلاش هستیم تا نیاز اساسی کشور را که همانا نیاز مهارتی است با کمک هم برآورده سازیم و به این همکاری به طور جدی نیازمندیم و می بایست با یک هم پوشانی در راستای ارتقاء سطح مهارتی جامعه گام های موثری با همکاری سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور برداریم.

** مشارکت دانشگاه جامع علمی-کاربردی در فرآیند توسعه کارآفرینی
سرپرست موسسه آموزش عالی علمی- کاربردی مهارت نیز گفت: به طور کلی مشارکت دانشگاه جامع علمی-کاربردی در فرآیند توسعه کارآفرینی در سطح جامعه نیازمند تلفیق کارآفرینی در تمامی کارکردهای مورد انتظار از دانشگاه اعم از آموزش، پژوهش و فناوری، ارائه خدمات اجتماعی یا برون رسانی دانشگاهی و نیز تأمین ملزومات ساختاری و نهادی مربوطه است.
غلام حسین حسینی نیا ادامه داد: در جریان گذار به دانشگاه کارآفرین، برقراری توازن و هماهنگی بین کارکردهای متعارف در عرصه آموزش و پژوهش و کارکرد کارآفرینانه که نیازمند رویکرد تجاری، بازاری و بنگاه گونه است، امر مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد.
وی افزود: در حال حاضر تعهد دانشگاه جامع علمی -کاربردی در قبال توسعه ملی همساز با الگوی جامعه دانایی محور به یکی از مضامین مهم مطرح در مباحث جاری مرتبط با نقش در حال تحول این دانشگاه بدل شده است.
حسینی گفت: برآیش اقتصاد و جامعه دانایی محور فرصتی را ایجاد کرده است تا دانشگاه جامع علمی -کاربردی با بیش از یکهزار مرکز آموزشی و حدود ۷۰۰ هزار دانشجو و ده ها هزار مدرس در قامت یک کارگزار اجتماعی ایفا گر نقش جدیدی باشد که از آن با عنوان مهندسی دانش یاد می شود؛ ایفای نهادینه چنین نقشی، مبین تکامل دانشگاه به معنای واقعی کلمه یا همان ‘ نهاد اجتماعی دانش ‘ است.
وی افزود: رویکرد کارآفرینانه در این دانشگاه به عنوان متولی منحصر به فرد آموزش های علمی -کاربردی و تربیت پنجه های کارآمد، می تواند از طریق تربیت نیروی کارآفرین مورد نیاز بازار کار و ارایه خدمات دانشی به جامعه و از رهگذر تنوع بخشی به منابع مالی از طریق تجاری سازی دانش و فناوری و همکاری مشترک و نظایر آن کارساز واقع شود و کمک نماید تا دانشگاه به یک نظام اجتماعی مشارکت جو و پاسخگو تبدیل شود.

** ایجاد مراکز علمی -کار بردی در مراکز آموزش فنی و حرفه ای
رییس سازمان آموزش فنی و حرفه ای نیز گفت: با وجود امکانات و تجهیزات از یک سو و منابع انسانی توانمند از سوی دیگر در سازمان آموزش فنی وحرفه ای کشور، ظرفیت بسیار خوبی برای ایجاد مراکز علمی – کاربردی در این سازمان است.
کورش پرند افزود: با توجه به ضرورت ارتباط بین آموزش های مهارتی رسمی و غیر رسمی افزود: الگوی ارتباط بین آموزش های مهارتی غیررسمی و رسمی یکی از دلایل ایجاد مراکز علمی–کاربردی در مراکز آموزش فنی وحرفه ای بود.
وی با بیان اینکه کشور اکنون به شدت به تکنسین ماهر نیاز دارد اظهار کرد: نظام صلاحیت حرفه ای با هماهنگی دستگاه های اجرایی مرتبط قبلاً تنظیم و به تصویب دولت رسیده است و امروز نیاز است کمک کنیم تا این نظام در کشور اجرا شود، اجرای نظام صلاحیت حرفه ای برای ارتقای بهره وری نیروی کار ضروری است.
پرند گفت: نظام آموزشی دنیا با تأثیر ۳ موضوع تکنولوژی مجازی، سلامت و تأمین مالی در حال تغییر اساسی است. ایجاد کنسرسیوم بین دانشگاه ها و مراکز آموزشی برتر دنیا بر اساس آموزش های آنلاین و مجازی یکی از اتفاقات جدید در نظام آموزشی دنیا است.
معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: در نظام آموزش فنی وحرفه ای نیاز به یک کنسرسیوم آموزشی داریم که سازمان آموزش فنی وحرفه ای، دانشگاه جامع علمی– کاربردی و آموزش و پرورش می توانند در این راستا اقدام نمایند و این سازمان در این زمینه اعلام آمادگی می کند.
وی افزود: با توجه به امکانات موجود در سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور به ویژه در مرکز تربیت مربی و پژوهش های فنی وحرفه ای، آمادگی جذب دانشجوی خارجی را در حوزه آموزش های مهارتی داریم.

نوشتهٔ پیشین
راه اندازی شبکه علمی کشور به سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی واگذار شد
نوشتهٔ بعدی
جشنواره فرهنگی دانشجو معلمان کشور در بخش خواهران در اراک آغاز شد

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست
Cresta Help Chat
Send via WhatsApp
error: Content is protected !!