هدف فعالیت‌های جهاد دانشگاهی ، توانمندسازی کاری دانشجویان است

کنکوران

رئیس جهاد دانشگاهی استان زنجان گفت: این نهاد انقلابی در استان زنجان این توانایی را دارد که دوران دانشجویی را به فضای کسب و کار سوق دهد.


به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه زنجان، “مهدی عباسی”، شامگاه چهارشنبه، ۲۷ آبان، در یک نشست مطبوعاتی و رادیو و تلویزیونی که در جریان سفر یک‌روزه دبیر ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز معاونت علمی ریاست‌جمهوری و معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی به زنجان برگزار شد، با تاکید بر این‌که زنجان در حوزه آی‌تی، برق و الکترونیک می‌تواند یکی از سرآمدهای کشور باشد، گفت: دستور ریاست‌جمهوری و وجود دانشجویان و فارغ‌التحصیلان باانگیزه و متخصص در این زمینه، انگیزه‌های قطب شدن استان در این سه رشته، محسوب می‌شود.

وی با اشاره به این‌که زنجان ۷۵ هزار نفر دانشجو دارد، اظهار کرد: در حال حاضر استان زنجان ۸۰۰۰ فارغ‌التحصیل آی‌تی دارد که می‌تواند به عنوان پتانسیلی برای توسعه پایدار این حوزه در سطح استان محسوب شود. در واقع هدف از فعالیت‌های جهاد دانشگاهی، توانمندسازی کاری دانشجویان است تا بعد از فارغ‌التحصیلی با معضلی به‌عنوان بیکاری مواجه نشوند و ما در جهاد دانشگاهی این هدف را با جدیت دنبال می‌کنیم.

این مسئول با تاکید بر این‌که متاسفانه آمار بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی بسیار بیشتر از افراد بی‌سواد است، ادامه داد: در حال حاضر با فراهم شدن زیرساخت‌ها می‌توانیم خود را به مرحله‌ای برسانیم تا هر دانشجو بتواند جذب بازار کار شود و فقط دنبال میزنشینی نباشد. از این‌رو معتقدیم که جهاد دانشگاهی می‌تواند فرد را از دوران دانشجویی به کسب و کار سوق دهد.

وی با اشاره به تجربه جهاد دانشگاهی زنجان در ایده‌پردازی، طراحی و راه‌اندازی گروه‌های کار دانشجویی، تصریح کرد: همه تلاش‌مان را به‌کار می‌گیریم تا آنچه در جهاد دانشگاهی زنجان کاشته ‌شده است، نهالی شود که بتواند میوه و ثمره خود را در اختیار همه دانشگاه‌های کشور قرار دهد.

رییس دانشگاه زنجان نیز گفت: فعالیت گروهی از جوانان نخبه و علاقه‌مند در جهاد دانشگاهی باعث افتخار است، زیرا این جوانان بخشی از تصمیم‌سازان آینده کشور هستند و از مسئولان می‌خواهم توجه ویِژه‌ای به جهاد دانشگاهی استان زنجان داشته باشند.

“خلیل جمشیدی” اظهار کرد: جهاد دانشگاهی و فعالیت آن در استان همواره مورد توجه و احترام بوده است، همچنین با توجه به پتانسیل، هماهنگی و همدلی جامعه دانشگاهی با این نهاد انقلابی، زمینه‌ای فراهم کرده است تا بتوان با استفاده از بازوی قدرتمند جهاد، قدمی در راستای رسیدن به اهداف برداشت.

به گزارش ایسنا، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی استان زنجان نیز به تشریح فعالیت‌های این معاونت پرداخت و گفت: برنامه‌های جهاد‌ دانشگاهی مبتنی بر اصولی که مقام معظم رهبری در دیدارهای خود با جهادگران‌ دانشگاهی بر آن تاکید کرده‌اند، مشتمل بر “کارگزین”، “افزایش معرفت دینی دانشجویان” و “شبکه‌سازی” است. همچنین با الهام از صلوات خاصه امام رضا(ع)، معتقدیم رمز اثربخشی هرچه بیشتر فعالیت‌های فرهنگی، اجرای برنامه‌های مستمر است که در یک موضوع خاص دارای تکثر و پیوستگی بوده و در عین حال کامل و بی‌عیب و نقص باشد.

حسنی با اشاره به رویکرد برنامه‌ای جهاد دانشگاهی زنجان در حوزه فرهنگی، اظهار کرد: مطالعه و اجرای طرح تدوین «تقویم مکمل آموزشی» دانشگاه‌ها، مطالعه و راه‌اندازی «گروه‌های کار دانشجویی» برای اولین‌بار در کشور، راه‌اندازی «باشگاه علمی و فرهنگی دانشجویان جهاد دانشگاهی» در دانشگاه زنجان، استفاده گسترده از فناوری‌های نوین رسانه‌ای، اجرای موفق نخستین دوره سوگواره ملی «میعادگاه عاشورایی دانشجویان»، راه‌اندازی موفق سامانه دانشگاهی «ساجد»، مطالعه و تولید محتوای چهار جلد کتاب در موضوعات فرهنگی و دینی و اجرای موفق جشنواره سراسری طنز دانشجویی «تلخند» و برگزاری نخستین «جشنواره انتخاب دانشجویان پژوهشگر برتر» در راستای فرهنگ‌سازی در حوزه پژوهش و کسب رتبه نخست ملی در اجرای «مرحله استانی مسابقات ملی مناظره دانشجویان»، از فعالیت‌های انجام گرفته در این معاونت است.

وی عنوان کرد: ماموریت سه‌گانه جهاد دانشگاهی در حوزه دانشجویی در سه ‌محور «معرفت‌افزایی»، «مهارت‌افزایی» و «همیاری اشتغال» در قالب معاونت‌های «فرهنگی»، «آموزشی» و «سازمان تجاری‌سازی و همیاری اشتغال فارغ‌التحصیلان جهاد دانشگاهی» پیگیری می‌شود که برای سامان‌دادن و هماهنگی هرچه بیشتر مجموعه فعالیت‌ها در این سه حوزه، تاسیس باشگاه علمی فرهنگی دانشجویان جهاد دانشگاهی ضرورتی دوچندان یافته است.

وی ادامه داد: یکی از چالش‌های عمده کشورمان در حوزه فعالیت‌های اجتماعی، نبود روحیه کار جمعی در میان اقشار مختلف است که شاید بتوان از آن به‌عنوان یکی از مهم‌ترین چالش‌های پیش‌روی توسعه پایدار در سطح کشور یاد کرد. بر این اساس تلاش برای راه‌اندازی تشکل‌های مردم‌نهاد در محیط‌های دانشگاهی یکی از زیربنایی‌ترین اموری است که باید در دستور کار مسئولان آموزش عالی قرار گیرد و از این رو تاسیس باشگاه دانشجویی با جدیت در دستور کار جهاد قرار گرفت.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی زنجان خاطرنشان کرد: طراحی ساختارهای جدید با محوریت «کار دسته‌جمعی»؛ به‌عنوان فرصتی طلایی برای «معرفت‌افزایی»، «مهارت‌افزایی» و «دور نگه‌داشتن جوانان از آسیب‌های زیست‌دانشجویی» مطالعات گسترده‌ای در دستور کار معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی واحد استان زنجان قرار گرفت.

وی اظهار کرد: وجود آسیب‌های متنوع در حوزه دانشجویی، جهادگران دانشگاهی زنجان را برآن داشت تا با ارائه دو الگوی «تقویم مکمل دانشگاهی» و «گروه‌ کار دانشجویی» موضوع «افزایش مهارت‌های تخصصی و شغلی دانشجویان» را که از دیگر اهداف مورد تاکید جهاد دانشگاهی است، به‌نوعی تحت‌ پوشش قرار دهد.

نوشتهٔ پیشین
تاکید جهاد دانشگاهی بر لزوم ارائه آموزش‌های غیررسمی در دوره دانشجویی
نوشتهٔ بعدی
برگزاری اولین کنگره ملی پیشگیری از اعتیاد به میزبانی دانشگاه پیام نور در سال ۹۵

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست
Cresta Help Chat
Send via WhatsApp
error: Content is protected !!