تحصیل ۸۰ درصد دانشجویان خوزستان در دانشگاه‌های آزاد و پیام نور

کنکوران

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهید چمران اهواز با اشاره به تحصیل ۲۷۸ هزار دانشجو در خوزستان، گفت: در سال ۹۳ درمجموع ۱۱۶ مرکز آموزش عالی در سطح استان فعال بوده است.


به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خوزستان، دکتر سید محمود کاشفی پور در نشست نظارت و ارزیابی کارگروه‌های تخصصی که امروز دوشنبه ۱۶ آذر در سالن جلسات حوزه ریاست دانشگاه برگزار شد، با ارائه آمار تفکیکی توزیع دانشجویان ازنظر گروه‌های آموزشی، نوع دانشگاه‌ها و مقاطع تحصیلی، اظهار کرد: از مجموع ۲۷۸ هزار دانشجوی استان، حدود ۲۶ هزار نفر در دانشگاه‌های دولتی و ۱۲۵ هزار نفر در دانشگاه‌های آزاد استان در حال تحصیل هستند.

وی افزود: ازنظر توزیع مقاطع تحصیلی نیز کمترین تعداد دانشجویان استان مربوط به دوره‌های دکتری تخصصی با ۱۷۶۰ دانشجو و بیشترین تعداد مربوط به مقطع کارشناسی با ۱۵۷ هزار دانشجو است.

عضو کارگروه نظارت و ارزیابی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی خوزستان همچنین با اشاره به توزیع دانشجویان استان در گروه‌های مختلف آموزشی خاطرنشان کرد: در سال تحصیلی ۹۳-۹۴ حدود ۱۰۷ هزار دانشجو در گروه فنی مهندسی، ۱۳ هزار و ۷۰۰ دانشجو در گروه علوم پایه، ۱۲۸ هزار دانشجو در گروه علوم انسانی، ۲۰ هزار دانشجو در گروه کشاورزی و دامپروری، ۵ هزار و ۵۰۰ دانشجو در گروه هنر و سه هزار و ۱۶۰ دانشجو نیز در گروه پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی، در دانشگاه‌های سطح استان تحصیل می‌کنند.

کاشفی پور همچنین به وضعیت اعضای هیأت علمی در استان اشاره و تصریح کرد: درمجموع حدود ۲ هزار و ۹۴۷ عضو هیأت علمی در دانشگاه‌های استان مشغول فعالیت هستند که از این تعداد ۹۷۰ نفر در دانشگاه‌های دولتی، ۱۶۶ نفر در دانشگاه‌های پیام نور، هزار و ۷۵ نفر در دانشگاه‌های آزاد و آموزشکده‌های سما، ۶ نفر در دانشگاه فرهنگیان و ۱۰۰ نفر نیز در دیگر مؤسسات آموزش عالی فعالیت می‌کنند.

همچنین در این نشست دکتر محمدرضا زادکرمی مدیر دفتر نظارت، سنجش و ارزیابی دانشگاه شهید چمران اهواز با اشاره به انجام نظارت و ارزیابی دانشگاه‌ها در چهار زیرنظام دانشگاه‌های دولتی و دانشگاه‌های وابسته، دانشگاه‌های آزاد و غیرانتفاعی، دانشگاه پیام نور و دانشگاه علمی کاربردی گفت: همچنین از سال گذشته ارزیابی پژوهشکده‌ها به کارگروه واگذارشده که البته هنوز شاخص‌های آن ابلاغ نشده است.

وی با تأکید بر لزوم لحاظ کردن شرایط و اقتضائات هر دانشگاه در ارزیابی‌ها، افزود: از سال ۹۱ روند رشد دانشجویان در دانشگاه‌ها به‌جز در دانشگاه آزاد به‌واسطه تغییرات ساختاری در دوره‌های تحصیلات تکمیلی و دانشگاه علمی کاربردی که روند افزایشی ازنظر تعداد دانشجو داشتند، ثابت شده است.

مدیر دفتر نظارت، سنجش و ارزیابی دانشگاه شهید چمران اهواز تصریح کرد: در حال حاضر ۵۴ درصد دانشجویان استان در دانشگاه آزاد تحصیل می‌کنند که از این نظر پس از تهران در رتبه دوم کشور هستیم؛ دلیل این امر نیز عدم رشد دانشگاه‌های دولتی در استان بوده است. همچنین ۲۶ درصد کل دانشجویان استان در دانشگاه پیام نور در حال تحصیل هستند و درمجموع ۸۰ درصد دانشجویان در دانشگاه‌های آزاد و پیام نور تحصیل می‌کنند که دانشجویان شهریه پرداز هستند درحالی‌که در اصفهان درصد این نسبت برعکس خوزستان است.

زادکرمی همچنین با اشاره به آمار تفکیک دانشجویان در گروه‌های مختلف آموزشی گفت: از مجموع ۲۷۸ هزار دانشجو در استان حدود ۱۲۸ هزار نفر در رشته‌های علوم انسانی تحصیل می‌کنند که تقریبا معادل ۵۰ درصد کل دانشجویان است.

وی با توضیح فرآیند و نحوه ارزیابی دانشگاه‌ها، یادآور شد: در سال گذشته از همه ۱۱۶ مرکز آموزش عالی در استان بازدید انجام شد که نتایج این بازدیدها و ارزیابی مراکز سپس در کارگروه استانی موردبحث و بررسی و درباره تشویق، احضار، توبیخ، ادغام یا انحلال مراکز تصمیم‌گیری می‌شود.

مدیر دفتر نظارت، سنجش و ارزیابی دانشگاه شهید چمران اهواز با اشاره به خط‌مشی کلی بازدیدها و نظارت امسال، خاطرنشان کرد: توجه به کیفیت به‌جای کمیت، لزوم نگاه متفاوت به نوع دانشگاه در هر زیر نظام(تفاوت مأموریت‌ها، کوچکی و بزرگی دانشگاه، تنوع رشته و مقطع) و تأکید بر دوره‌های تحصیلات تکمیلی(پایان‌نامه‌ها) در ارزیابی‌ها مورد تأکید است.

زادکرمی افزود: به‌طور مثال نسبت استاندارد استاد به دانشجو در دانشگاه‌های دولتی ۱ به ۱۷، در دانشگاه آزاد ۱ به ۶۰ و در دانشگاه پیام نور یک به ۲۰۰ است زیرا دانشگاه پیام نور ساختار مجازی و آموزش از راه دور دارد و برگزاری کلاس در آن موضوعیتی ندارد، اگر هم کلاس تشکیل شود صرفاً کلاس‌های رفع اشکال است.

این نشست با حضور دکتر غلامحسین خواجه رییس دانشگاه شهید چمران اهواز، برگزار و مسائل مختلف درباره شیوه ارزیابی مراکز آموزش عالی در استان به بحث و بررسی گذاشته شد.

نوشتهٔ پیشین
تمام رشته‌های دانشگاه آزاد قانونی است/مدارک این دانشگاه معتبرند
نوشتهٔ بعدی
جزئیات جدید نحوه استخدام اعضای هیئت علمی تصویب شد

پست های مرتبط

نتیجه‌ای پیدا نشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست
Cresta Help Chat
Send via WhatsApp
error: Content is protected !!