نشست فوق العاده رؤسای دانشگاه ها در خصوص نحوه پذیرش دانشجوی مشترک مقطع دکتری در پژوهشگاه ها و دانشگاه ها

نشست فوق العاده رؤسای دانشگاه ها در خصوص نحوه پذیرش دانشجوی مشترک مقطع دکتری در پژوهشگاه ها و دانشگاه ها

نشست فوق العاده رؤسای دانشگاه های سطح یک کشور با حضور مسئولان وزارت علوم در خصوص نحوه پذیرش دانشجوی مشترک مقطع دکتری در پژوهشگاه ها و دانشگاه ها در دانشگاه تهران برگزار شد.

 قائم مقام وزیر علوم دراینباره گفت: در دهه گذشته برخی از پژوهشگاه‌ها شکل دانشگاه پیدا کرده‌اند، اگر چه ما باید از ظرفیت پژوهشگاه‌ها برای تربیت دانشجوی ارشد و دکتری استفاده کنیم، اما نباید این مراکز درگیر مسائل آموزشی، اداری و یا خدماتی دانشجو شوند چراکه ضرورت ایجاب نمی‌کند بخواهند کار دانشگاه‌ها را انجام دهند.

وی عنوان کرد: در دولت یازدهم نیز مطرح بود که در این باره باید فکر و راهکاری صورت گیرد و بر این اساس معاونت آموزشی وزارت علوم با همکاری پژوهشگاه‌ها و دانشگاه‌ها پیش نویس آئین نامه‌ای را تهیه کرد که قبل از نهایی شدن در این جلسه مورد بررسی و تبادل نظر قرار خواهد گرفت.

به گفته قائم مقام وزیر علوم، پژوهشگاه‌ها باید از ظرفیت دانشجویان تحصیلات تکمیلی برای پژوهش‌های مورد نیاز خود استفاده کنند و در عین حال مدرک دانشجویان توسط دانشگاه‌ها صادر شود.

وی اضافه کرد: طبیعتا این امر نیاز به همفکری و ایجاد زمینه‌های مناسب در دانشگاه‌ها و گروه‌های آموزش عالی دارد که مقدمات آن باید فراهم شود، تا ما در سال آینده شاهد پیشبرد این سیاست‌ها باشیم.

مجتبی شریعتی نیاسر معاون آموزشی وزارت علوم در این نشست با بیان اینکه در حدود یکسال گذشته این بحث مطرح شد، که چرا پژوهشگاه‌ها باید مستقیم دانشجو پذیرش کنند و این شیوه درستی نیست، گفت: در این راستا پژوهشگاه‌ها توجیه خود را داشتند که به دلیل تامین منابع انسانی، انجام تحقیقات و پژوهش نیاز دارند که دانشجو بگیرند و این دانشجویان برای آنها به نوعی پتانسیل نیروی انسانی برای به‌ثمر رساندن تحقیقات هستند.

وی افزود: اما پژوهشگاه‌ها نباید درگیر کارهای مربوط به پذیرش دانشجو شوند و اگر این فرایند ادامه پیدا کند عملاً پژوهشگاه‌ها ممکن است که در بلندمدت به دانشگاه تبدیل شوند.

شریعتی نیاسر خاطرنشان کرد: ما باید یک همکاری مشترک را دنبال کنیم به‌ گونه‌ای که هم نیاز مراکز پژوهشی تامین شود و هم دانشگاه‌ها متوجه شوند که از لحاظ امتیازات چیزی را از دست نمی‌دهند.

, , , , , , ,
نوشتهٔ پیشین
نتایج اولیه آزمون دکتری ۹۷ به زودی منتشر می شود
نوشتهٔ بعدی
میزان جذب هیأت علمی به بدنه دانشگاه های علوم پزشکی در سال ۹۷

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست
Cresta Help Chat
Send via WhatsApp
error: Content is protected !!