بازار کار ژنتیک – چگونه فارغ التحصیلان رشته ژنتیک می توانند شغل پر درآمد و مورد علاقه ی خود را بیابند؟

بازار کار ژنتیک

در حال حاضر بازار کار ژنتیک در تمام دنیا یک بازار رو به رشد می باشد. دانش آموختگان رشته ی جذاب و پر کاربرد ژنتیک در ایران همچون سایر کشورها بایداز جایگاه خوبی برخوردار باشند و یافتن شغلی مناسب برای یک متخصص یا محقق گرایش های متفاوت ژنتیک نباید کاری مشقت بار باشد. طی این مطلب گریزی زده ام به شغل هایی که دانش آموختگان گرایش های متفاوت ژنتیک میتوانند به آنها بپردازند زیرا علیرغم مشکلات فراوان برای یافتن شغل در کشور ما، مشاغل وحتی  کارآفرینی های موفق و پر سود در این حوزه در ایران و سایر کشورها بسیارند.

بازار کار ژنتیک در حیطه تشخیص های پزشکی

تاسیس آزمایشگاه تشخیص مولکولی و سیتوژنتیک (ژنتیک پزشکی) یا همکاری دربخش بررسی بیماری ها در آزمایشگاه های تشخیص طبی و یا بخش تشخیص مولکولی و سیتوژنتیک بیماری های وراثتی در آزمایشگاه های ژنتیک پزشکی.

آزمایشگاه های تحقیقاتی

تاسیس آزمایشگاه های تحقیقاتی و یا همکاری با بخش های متفاوت بخش های تحقیقاتی مراکز درمانی وپژوهشکده های مختلف.

ایجاد به نژادی در حیوانات

تکثیر و پرورش و به نژادی حیوانات از جمله اسب و گوسفند یکی از عرصه های موفق تجاری این رشته در سال های اخیر بوده است که کمتر به آن توجه می شود و متخصصان و علاقه مندان به این حوزه میتوانند در این بخش فعالیت نمایند .

تولید محصولات تراریخته ی گیاهی

 تاسیس یا همکاری با شرکت هایی که تولید گل و گیاهان تراریخته ی تزئینی یا خوراکی میکنند.

آزمایشگاه های ژنتیک پزشکی

همکاری با بخش های مختلف آزمایشگاه ها ی ژنتیک پزشکی از قبیل :

سیتوژنتیک بخش پیش از تولد PNDو…یا در صورت اخذ دکترای رشته ی ژنتیک پزشکی و شرایط لازم تاسیس آزمایشگاه ژنتیک پزشکی

تاسیس آزمایشگاه های تشخیص محصولات تراریخته ی ژنتیکی (GMO)

 این بخش از جمله حوزه های فعالیت کاری دانش آموختگان رشته ی جذاب ژنتیک است که در سالهای اخیر در کشور ما نیز بدلیل اقبال عمومی که برای شناسایی محصولات تراریخته ی وارداتی و یا داخلی وجود دارد توسط یکسری شرکت های دانش بنیان شکل گرفته است .علاقه مندان به فعالیت در این حوزه باکسب مهارت های کافی میتوانند با این شرکت ها همکاری نمایند و یا اقدام به تاسیس نمونه ای موفق از این شرکت ها نمایند.

به گزارش مجله ی GEN تنها در حوزه ی توالی یابی ژنتیکی، ۱۰ شرکت  موفق با درآمد های میلیون دلاری در یک سال عبارتند از :

Illumina با درآمد۷۵۲/۲ بیلیون دلار

Thermo Fisher Scientific با درآمد ۳۶/۴۱۸ میلیون دلار

BGI Genomicsبا درآمد ۳/۳۳۲ میلیون دلار

Agilent Technologies با درآمد ۲۳۰ میلیون دلار

Qiagen با درآمد ۱۱۵ میلیون دلار

Marogenبا درآمدی بالغ بر۴/۹۵ میلیون دلار

PacBioبا درآمد ۵/۹۳ میلیون دلار

Genewizبا درآمد ۱/۸۳ میلیون دلار

۱۰x Genomic با درآمد ۷۱ میلیون دلار

Oxford Nanopore Technologiesبا در آمد ۳/۶ میلیون دلار

در ایران نیز شرکت های دانش بنیان در زمینه ی بیوتکنولوژی و ژنتیک در سالهای اخیر رشد فراوانی داشته اند و به گزارش خبرگزاری مهر:

سیناژن” اولین و بزرگترین شرکت دانش بنیان حوزه زیست فناوری در ایران است که از سال ۱۳۷۳ فعالیت خود را آغاز کرده و توانسته تا سال ۱۳۹۲ بیش از ۸ فراورده دارویی نوترکیب را وارد بازار کند. این شرکت، یکی از موفق ترین شرکت ها در میان شرکت های دانش بنیان فعال در حوزه بیوتکنولوژی است.

با استفاده از ایده‌های زیست فناورانه شرکت دانش بنیانی با نام “ویستا ژن آنزیم” توانسته به رفع مشکلات حوزه‌های مختلف از جمله صنعت، کشاورزی، پزشکی و محیط زیست بپردازد. این شرکت قادر است با بکارگیری ترکیبات دوستدار محیط زیست ( بیوکاتالیست ها به جای ترکیب های شیمیایی) مشکلات زیست محیطی را کاهش دهد.

همچنین دارویی علیه سرطان سینه به صورت مشترک توسط  دو شرکت دانش بنیان “زیست فناوران کوثر” و “آریو ژن” به تولید رسیده است. شرکت دانش بنیان «زیست فناوران کوثر»، جزء شرکت های دانش بنیانی است که علاوه بر تولید دارو به تولید انواع کیت های تشخیصی هموفیلی، اختلالات کروموزومی، تعیین جنسیت با استفاده از STR پرداخته و تا کنون هم موفق عمل کرده است.

همچنین شرکت «آریوژن زیست دارو»، با ادغام داروسازی و فناوری زیستی  توانسته علاوه بر تامین نیازهای داخلی و منطقه بخشی از نیازهای بازارهای اروپایی را نیز تامین کند.

موارد یاد شده بخش بسیار ناچیزی از نمونه های موفق و پردرآمد در حوزه های علوم زیستی و ژنتیک بودند. زیرا بیان  نام تک تک این شرکت ها  و موفقیت های چشمگیر آن ها در حوصله ی این بحث نمی گنجد. لازم به ذکر است که برای موفقیت و پیشرفت حتما قبل از هر چیز، سعی در بالا بردن مهارت علمی و عملی بهترین اقدام ممکن برای پیشرفت و کاهش احتمال شکست می باشد.

تیام خدیوی

کارشناسی ارشد ژنتیک

عضو تحریریه سایت کنکوران

, , , , , , , , , , , , , , ,
نوشتهٔ پیشین
معرفی اساتید ژنتیک پزشکی و ژنتیک انسانی موسسه کنکوران
نوشتهٔ بعدی
دوره مرور و جمع بندی کنکور دکتری ژنتیک پزشکی سال ۱۴۰۱ ویژه کنکوران

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست
Cresta Help Chat
Send via WhatsApp
error: Content is protected !!