در این مقاله به موضوع مدیریت استرس کنکور و راه هایی برای مقاله با آن می پردازیم.

همه ی ما ممکن است در مواجهه با رویداد های مختلف در حیطه های متفاوتی استرس و عدم کنترل آن را تجربه کرده باشیم. یکی از شایع ترین اشکال استرس در حیطه ی تحصیلی و در ارتباط با استرس کنکور می باشد که داوطلبین با آن مواجه می شوند و در صورت عدم مدیریت آن قطعا مشکلاتی از قبیل کاهش تمرکز و عدم استفاده حداکثری از توانایی های خود را تجربه می کنند.

با اطمینان می توان گفت یکی از مهم ترین ابعاد کنکور بحث روانی آن بوده و نه تنها دانسته های علمی داوطلب بلکه قدرت روحی و ذهنی جهت مدیریت استرس و چالش های معمول کنکور نقشی حیاتی در موفقیت داوطلبین ایفا می کند. بنابراین برای موفقیت در کنکور، علاوه بر دانش، به مهارت کنترل استرس در کنکور نیز نیاز دارید. در ادامه چند روش اصلی برای رسیدن به این هدف را با هم مرور می کنیم.

خودداری از تمرکز روی نتیجه

گاها برخی داوطلبین چنان غرق در ترس های مربوط به شکست در آزمون و نتیجه ی نهایی می شوند که به جای گذراندن وقت به صورت هدفمند روی مطالب درسی و انجام برنامه ی مطالعاتی درگیر افکار منفی و ترس از شکست شده و همین ترس ها موجبات ایجاد استرس و تشدید آن را فراهم می کند. بنابراین یکی از راه های مقابله با استرس  تمرکز روی هدف اصلی بدون فکر کردن مداوم به مسئله ای که نتیجه آن مشخص نیست، می باشد.

مدیریت زمان و برنامه ریزی

راهکار دیگری که می تواند استرس شما برای کنکور را کاهش دهد آگاهی کامل نسبت به هدف و ابعاد مختلف آن و طراحی یک برنامه زمان بندی شده بر طبق نیازهای هدف در دو بخش کوتاه مدت و بلند مدت می باشد. وقتی برای هدف خود برنامه ریزی می کنید و طبق اهداف کوتاه و بلند مدت زمان بندی خود را مدیریت کنید و پله پله به صورت آگاهانه مسیر را طی کنید قطعا به میزان زیادی می توانید استرس خود را کاهش دهید. چرا که یکی از موارد ایجاد کننده استرس عدم آگاهی کافی از راهی می باشد که در آن قدم می گذارید. پس مسیر و چالش های آن را شناسایی کرده و با دانش کافی نسبت به حل آن ها قدم بردارید.

پایبندی به برنامه ریزی انجام شده

حتما تجربه کرده اید که وقتی کارهایتان روی روال و طبق آن چیزی که هدف گذاری کرده اید پیش می رود سطح انگیزه و انرژی شما افزایش می باید اما برعکس زمانی که در انجام برنامه ی خود استمرار ندارید دچار سردرگمی و کلافگی و به دنبال آن احساس استرس خواهید شد. بنابراین یکی از راه های موثر در کاهش استرس پایبندی مستمر به برنامه ای است که برای مطالعه ی خود طراحی کرده اید.

با افراد منفی قطع ارتباط کنید

حتما شما هم تجربه ی شنیدن جملاتی از قبیل : تو نمی توانی ، این آزمون بسیار سخت و نشدنی است ، رقابت وحشتناک است ، شانس قبولی خیلییی پایین است و…. داشته اید. قویا توصیه می کنیم از ارتباط با افرادی که انگیزه و انرژی شما برای پیمودن مسیر را از بین می برند، خودداری کنید. شما قبل از آغاز یک مسیر باید تمام وجوه مختلف آن را بررسی کنید و چنانچه تصمیم به ورود در آن مسیر را گرفتید تمام سختی و چالش های آن را بپذیرید. این بدان معنیست که افکار منفی شبیه به آنچه که ذکر شد نباید خللی در پیشرفت شما ایجاد کند و اگر تحت تاثیر احتمالی این افراد و صحبت هایشان قرار می گیرید باید ارتباط خود با این گروه را محدود کنید و با انگیزه روی هدف تمرکز کنید.

با رعایت همین نکات ساده در کنار تغذیه ی مناسب، خواب کافی ، فعالیت های تفریحی جانبی مثل ورزش و ..می توانید به میزان زیادی استرس ناشی از کنکور که امری طبیعیست را کاهش داده و حتی در راه رسیدن به هدف از آن استفاده کنید .

با آرزوی موفقیت برای همه ی داوطلبین کنکور

“کنکوران تنها مجموعه ی تخصصی آموزش ژنتیک پزشکی در کشور”

نویسنده : خانم امیری مشاور مجموعه ی کنکوران

, , , , , , , , , , , , , ,
نوشتهٔ پیشین
مشاوره تحصیلی دکتری ژنتیک پزشکی
نوشتهٔ بعدی
تفاوت یوکروماتین و هتروکرومانین

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست
Cresta Help Chat
Send via WhatsApp
error: Content is protected !!