بین المللی سازی آموزش پزشکی یکی از بسته‌های تحول حوزه آموزش است

کنکوران

معاون آموزشی وزارت بهداشت برخی بسته‌های تحول در حوزه آموزش پزشکی را تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار دانشگاهی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)،‌دکتر باقر لاریجانی در نشست سفرا و روسای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران و مسئولین نظام سلامت با بیان اینکه در تلاشیم که بحث آموزش پزشکی با شرایط فعلی را بین المللی کنیم، گفت: در سند چشم انداز نیز در مورد بین المللی شدن دانشگاه‌ها نکاتی گفته شده تا مرجعیت علمی در منطقه را داشته باشیم.

وی با بیان اینکه بحث نظام تربیت منابع انسانی که در برنامه توسعه پنجم به آن اشاره شده بسیار مهم است، گفت: در این زمینه سندی آماده شده است همچنین ۱۱ بسته تحول و نوآوری را داریم که مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی را گرفته و چگونگی توزیع دانشگاه‌ها در کشور را مشخص می‌کند.

لاریجانی افزود: نکته‌ای که وجود دارد این است که شرایط کشور ما ویژه است و آموزش پزشکی نیز متناسب با آن در حال تغییر است. در حال حاضر ما ۵۰ دانشگاه پزشکی با ۱۸ هزار هیئت علمی و ۱۹۰ هزار دانشجو که درصد قابل توجهی از آنها دانشجوی تحصیلات تکمیلی هستند، داریم.

معاون آموزشی وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: از نظر تولید علم وضعیت کشور در چهار دهه گذشته سیر افزایشی داشته و در حوزه پزشکی ۳۳ درصد تولیدات علمی داشته‌ایم. در حالی که ۱۲ درصد اعضای هیئت علمی را داریم.همچنین علیرغم تحریم‌ها در زمینه ارتباط آموزشی با سایر کشورهای اروپایی و آمریکایی ارتباط داشته‌ایم.

لاریجانی با اشاره به مسئله آموزش پزشکی و مارکتینگ آن گفت: این مسئله بسیار مهم است. در سال ۲۰۰۰ میلادی ۹۷ میلیون نفر دانشجو در دنیا جابجا شدند اما سهم کشور ما در این زمینه کم است. این موضوع نشان می‌دهد که مسئله جابجایی دانشجو در دنیا بسیار مهم است و چین، هند و کره جنوبی در این زمینه تلاش زیادی کرده‌اند. همچنین کشور استرالیا ۷۱ درصد دانشجویانش از آسیا است. همچنین ۴۰ درصد دانشجویان انگلیس را دانشجویان خارجی تشکیل می‌دهند. ایران نیز دومین کشور در صدور دانشجو به آمریکا است.

لاریجانی با بیان اینکه متاسفانه دانشجوهای ما به کشورهایی می‌روند که وضعیت آموزشی آنها خوب نیست، گفت: دانشجویان خارجی در ایران ۱۲۰۰ نفر هستند که ۶۰ درصد آنها در تحصیلات تکمیلی و در ۳۴ دانشگاه تحصیل می‌کنند. ۵۰۰ نفر آنها افغانی و بعد از آن دانشجوهای کشورهای بحرین، پاکستان، تاجیکستان و سوریه قرار دارند.

لاریجانی در تشریح یکی از بسته‌های تحولی در حوزه آموزش گفت: یکی از بسته‌های ما بسته بین المللی سازی آموزش پزشکی است که در این زمینه بحث‌هایی در حال پیشرفت است و امیدواریم نقشه تعاملی روشنی بین دانشگاه‌های کشور ما با سایر کشورها ایجاد شود. همچنین سایتی را راه اندازی کردیم که اطلاعات تمام دانشگاه‌های پزشکی در آن وجود دارد.

معاون آموزشی وزارت بهداشت ادامه داد: همچنین اعتبار بخشی بین المللی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور را آغاز کرده‌ایم. هدف ما این است که اگر وارد اعتباربخشی بین المللی نشویم پزشکی ما دچار چالش می‌شود.

نوشتهٔ پیشین
واحدهای بین‌الملل دانشگاه آزاد به شاخص‌های بین‌المللی نزدیک می‌شوند
نوشتهٔ بعدی
بیانیه دانشگاه رازی در خصوص پخش یک فیلم در روز ۱۳ آبان

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست
Cresta Help Chat
Send via WhatsApp
error: Content is protected !!