مهم‌ترین علت موفقیت دانشگاه علم و فرهنگ اتصال آن به جهاد دانشگاهی است

رییس دانشگاه علم و فرهنگ با تاکید بر اینکه مهم‌ترین علت موفقیت این دانشگاه اتصال آن به جهاد دانشگاهی است، گفت: در حال حاضر آمارها نشان می‌دهد که حدود ۶۰ درصد فارغ‌التحصیلان این دانشگاه بیکار نبوده و دارای اشتغال هستند زیرا دانشجویان این دانشگاه کار یاد می‌گیرند.

به گزارش خبرنگار «دانشگاهی» ایسنا، دکتر محمدحسین ایمانی خوشخو در مراسم انعقاد تفاهمنامه همکاری‌های مشترک بین دبیرخانه ستاد مبارزه با موادمخدر و دانشگاه علم و فرهنگ، گفت: شاید دانشگاه علم و فرهنگ در مقایسه دانشگاه‌های دیگر از لحاظ محیطی، قدمت و سابقه دانشگاه جمع و جوری باشد، اما به چند جهت تاثیرپذیری آن در جامعه و همچنین فضاهای آموزش عالی کمتر ازسایر دانشگاه‌ها نیست.

وی در این خصوص تصریح کرد: مهم‌ترین علت این مساله اتصال دانشگاه علم و فرهنگ به جهاد دانشگاهی است زیرا جهاد نهادی است که ۳۶ سال از عمر آن گذشته و بدون ادعا کارهای بزرگی را به انجام رسانده بدون آنکه باری بر روی دوش دولت‌ها باشد.

رییس دانشگاه علم و فرهنگ ادامه داد: جهاد دانشگاهی همواره کارهای زمین مانده مملکت را به ثمر رسانده نه کارهای موازی که دیگران انجام می‌دهند، به همین ترتیب فضای دانشگاهی را با قدمت ۲۲ ساله به نام علم و فرهنگ تاسیس کرده است.

ایمانی‌خوشخو همچنین عنوان کرد: از ابتدا قرار نبود که علم و فرهنگ مانند سایر دانشگاه‌های کشور باشد همانطور که پژوهشگاه‌های جهاد دانشگاهی هم سایر پژوهشگاه‌های دیگر نیستند. برای مثال پژوهشگاهی مانند رویان در مقابل سایر پژوهشگاه‌هایی که ۷۰ سال قدمت دارند، قابل مقایسه نبوده و تاثیرگذاری آن در کشور بسیار بیشتر از سایر پژوهشگاه‌هاست.

وی افزود: دانشگاه علم و فرهنگ نیز از ابتدا بر مبنای آنکه فضای متفاوت با سایر دانشگاه‌های فعلی کشور داشته باشد، تاسیس شد و حرکت ما در علم و فرهنگ به سمت دانشگاه‌های نسل سوم است.

رییس دانشگاه علم و فرهنگ ادامه داد: دوران صرفا آموزش و پژوهش که نسل دوم آموزش است در دنیا به سر آمده و در حال حاضر تمام دنیا به سمت نسل سوم آموزش یعنی آموزش همراه با کارآفرینی هستند.

ایمانی‌خوشخو تصریح کرد: دانشگاه نباید کارشناس تربیت کند و سپس مدعی شود که کار آن با من نیست بلکه وظیفه آن به عهده وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و یا سایر دستگاه‌هاست.

وی ادامه داد: این نوع نگاه در تمام دنیا منسوخ شده است اما در ایران متاسفانه همچنان جاری است، به طوری که در حال حاضر در کشور با معضل فارغ‌التحصیلان بیکار روبه‌رو هستیم و با وجود کمبود منابع دولتی در حال حاضر شاهد خروج دانشجویان بیکار که تنها دارای یک برگه فارغ‌التحصیلی هستند که هیچ دردی هم از آنها دوا نمی‌کند، هستیم.

رییس دانشگاه علم و فرهنگ اظهار کرد: فارغ‌التحصیلان بیکار تبعاتی را برای کشور به همراه دارند به همین خاطر در این دانشگاه تلاش ما بر این است که این مساله برای فارغ‌التحصیلانمان رخ ندهد، به این ترتیب در چند سال گذشته مسیر سختی را داشته‌ایم زیرا شنای ما خلاف جهت جریان آب است.

ایمانی خوشخو در ادامه به مساله کاهش تقاضا اشاره کرد و گفت: مساله کاهش تقاضا شاید در سایر دانشگاه‌های کشور موضوع مهمی نباشد و آنها بتوانند به راحتی از آن عبور کنند اما در دانشگاه علم و فرهنگ وقتی یک صندلی خالی را می‌بینم تنم می‌لرزد چون آخر ماه در پرداخت حقوق کارکنان و اساتید مشکل پیدا خواهیم کرد به این ترتیب باید در علم و فرهنگ برنامه‌ریزی‌های دقیقی داشته باشیم تا بتوانیم به نیازهای کارکنان، اساتید و دانشجویان رسیدگی کنیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر در دانشگاه ۴۰ واحد درسی توانمندسازی به صورت اجباری به دانشجویان اختصاص داده‌ایم این در حالی است که برخی از دانشجویان برای این مساله به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اعتراض کرده و آنها گاهی به نفع دانشجو نیز رای می‌دهند اما با این وجود ما همه این مسائل را پشت سر گذاشته‌ایم تا دانشجوی بیکار تحویل جامعه ندهیم.

رییس دانشگاه علم و فرهنگ ادامه داد: در حال حاضر در دانشگاه علم و فرهنگ همان بازار بورسی که در بیرون از فضای دانشگاه است را به صورت دانشجویی برای رشته‌های NBA، مدیریت مالی، مهندسی مالی و… به صورت رسمی ایجاد کرده‌ایم و یا کلینیک‌های روانپزشکی و… همه از جمله اقداماتی که برای ایجاد فضای عملی به منظور فراگیری توانمندی‌های اشتغال دانشجویان و جلوگیری از بیکاری آنها پس از فارغ‌التحصیلی.

ایمانی‌خوشخو در ادامه ضمن بیان آنکه علم و فرهنگ تنها دانشگاهی است که دارای دانشکده گردشگری است، اظهار کرد: همه رشته‌های هتلداری، گردشگری، تورگردانی و… به دانشجویان رشته هتلداری و گردشگری آموزش داده می‌شود و این مسائل است که علم و فرهنگ را از سایر دانشگاه‌های کشور متمایز می‌کند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: وزارت علوم و فناوری نیز رنکینگ بالایی را برای علم و فرهنگ ارزیابی کرده این در حالی است که در سال جاری با وجود آنکه تمام دانشگاه آزاد اسلامی علی‌رغم همه تبلیغاتشان با ۵۰۰ هزار صندلی خالی مواجه شدند، علم و فرهنگ حتی ۳۰ درصد افزایش ثبت‌نام داشت.

رییس دانشگاه علم و فرهنگ ادامه داد: وقتی علت را از دانشجویان پرسیدیم که چرا این دانشگاه را انتخاب کرده‌اند همه‌شان متذکر می‌شدند که مشاوران آنها علم و فرهنگ را به آنها توصیه کرده‌اند.

ایمانی‌خوشخو در ادامه به برخی صحبت‌ها که معتقدند علم و فرهنگ دانشگاه سخت‌گیری است و به راحتی نمی‌توان از آن فارغ‌التحصیل شد، گفت: خوشحالیم که این مساله در کشور جا بیفتد که علم و فرهنگ دانشگاهی نیست که بتوان از آن فارغ‌التحصیل شد به همین دلیل این است که بازدهی این دانشگاه از سایر دانشگاه‌ها بیشتر است.

وی در ادامه به پروژه‌های تحقیقاتی که برخی از دستگاه‌های دولت به این دانشگاه واگذار می‌کنند اشاره کرد و گفت: علت این امر آن است که آنها از نتیجه کار مطمئن هستند.

رییس دانشگاه علم و فرهنگ در ادامه با تاکید بر آنکه رشته‌هایی در دانشگاه علم و فرهنگ دایر می‌شود که مورد نیاز جامعه است، گفت: ما برای ایجاد رشته‌های درسی در این دانشگاه تحقیق می‌کنیم تا ببینیم جامعه به چه رشته‌هایی نیاز دارد و در این بین حتی اگر نیاز به تاسیس رشته جدید باشد، نسبت به تاسیس آن مبادرت خواهیم کرد.

ایمانی‌خوشخو ادامه داد: در حال حاضر تجارت الکترونیک در جامعه ما بسیار رواج دارد به همین دلیل رشته حقوق تجارت الکترونیک در این دانشگاه راه‌اندازی کرده‌ایم به طوری که برنامه این رشته را تدوین و به آموزش عالی ارائه دادیم و با موافقت آنها روبه‌رو شدیم. به این ترتیب دو الی سه سال آینده دانشجویان این رشته فارغ‌التحصیل شده و به جامعه تقدیم می‌شوند.

وی در ادامه به مساله اوقات فراغت اشاره کرد و گفت: اوقات فراغت در کشور ایران بسیار زیاد است به طوری که ۱۴ میلیون دانش‌آموز سه ماه تمام دارای اوقات فراغت هستند. این در حالی است که ما یک کارشناس اوقات فراغت در کشور نداریم زیرا چنین رشته‌ای در آموزش عالی ما وجود ندارد با وجود اینکه این رشته در سایر کشورهای دنیا در حال تدریس است.

رییس دانشگاه علم و فرهنگ ادامه داد: به این ترتیب رشته مطالعات اوقات فراغت را در این دانشگاه راه‌اندازی کردیم و در چند سال آینده آنها نیز فارغ‌التحصیل شده و در جامعه ارائه خدمت خواهند کرد.

ایمانی‌خوشخو در ادامه ضمن اشاره به اینکه نباید به سرانه فضای دانشجویی و مسائل اینچنینی توجه زیادی کرد، گفت: در همین فضای کوچک دانشگاه و علم فرهنگ حدود ۶۳۰۰ دانشجو در مقاطع لیسانس، فوق‌لیسانس و دکتری در حال تدریس هستند.

وی ادامه داد: در کل جهاد دانشگاهی حدود ۱۰۰ دانشجو در تمامی واحدهای جهاد دانشگاهی در حال تدریس هستند که بزرگترین واحد آموزشی آن متعلق به علم و فرهنگ است.

رییس دانشگاه علم و فرهنگ در ادامه ضمن اشاره به مصرف مواد در بین دانشجویان اظهار کرد: بعضا نمونه‌هایی را در اطراف دانشگاه به ما گزارش می‌دهند هرچند که تعداد آنها زیاد نیست اما یکی آن هم برای ما بد است که این قضیه باعث شده از نیروی انتظامی تقاضا کنیم نیروی ثابتی را به ما معرفی کند تا حقوق آن نیرو را نیز خودمان بدهیم و بتوانیم حتی در همین ۷، ۸ ساعتی که دانشجویان در این محل در حال دریافت آموزش هستند، امنیت داشته باشند.

ایمانی خوشخو در ادامه ضمن بیان اینکه اعتیاد معضل جامعه است، گفت: باید وقت دانشجو به سمت کار سوق داده شود زیرا این مساله می‌تواند در پیشگیری از آسیب و اعتیاد بسیار موثر باشد.

رییس دانشگاه علم و فرهنگ در ادامه ضمن بیان ابراز امیدواری از انعقاد تفاهم‌نامه میان دانشگاه علم و فرهنگ و ستاد مبارزه با موادمخدر گفت: امیدواریم بتوانیم با این تفاهم‌نامه حلقه اتصالی میان تمام واحدهای آموزشی جهاد دانشگاهی که در حال حاضر دارای ۵۰ مرکز علمی کاربردی، ۱۵ موسسه آموزش عالی و شبکه گسترده آموزش‌های آزاد در سراسر کشور است، با ستاد مبارزه با موادمخدر باشیم و قول می‌دهیم که از دل این همکاری‌های مشترک بتوان از اهداف خود در زمینه پیشگیری از اعتیاد دست یابیم.

,
نوشتهٔ پیشین
تقویت اتحادیه های تشکل های علمی دانشجویی از برنامه های وزارت علوم است
نوشتهٔ بعدی
فارغ‌التحصیلان علمی کاربردی کمتر دغدغه اشتغال دارند

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست
Cresta Help Chat
Send via WhatsApp
error: Content is protected !!